Nyhet —
Vattenläget: viss återhämtning för grundvattnet - men ökande vattenförbrukning
För tre veckor sedan gick Hässleholm Miljö ut med en skarpare uppmaning om begränsad vattenanvändning. De senaste veckorna har förbrukningen sjunkit något, till stor del på grund av det kalla och regniga vädret. Dessutom har grundvattnet återhämtat sig lite: - Vi är nu ungefär 1,15 meter från vår kritiska gräns. Tyvärr ser förbrukningen nu ut att öka igen. Vi uppmanar därför alla att fortsätta spara på dricksvattnet, speciellt eftersom det väntar några riktigt varma dagar, säger Jens Richard, tf VA-chef.
- Tack till alla er som sparat på vatten! Vi hade dock hoppats på en ännu större minskning. Trots uppmaningen om begränsad vattenanvändning ligger vattenförbrukningen kvar på ungefär samma nivåer som samma period i fjol, säger Jens Richard.
Sämre utgångsläge
Skillnaden jämfört med förra sommaren och sommaren 2024 var ett bättre utgångsläge för grundvattnet. Då var grundvattnet inte på de låga nivåer som de är i år. Det betyder att det är viktigare än någonsin att spara på dricksvattnet. Regnet som föll förra veckan togs upp av växtligheten, så som allt regn gör under vår och sommar.
- Grundvattnet fylls inte på, vi har det vatten som vi har, och det ska räcka länge. Sedan midsommarhelgen ser vi en oroväckande trend med ökad vattenanvändning. Vi behöver vända den trenden för att vi inte ska hamna i ett ännu sämre läge, säger Jens Richard.
Positivt för grundvattennivån
Den minskade förbrukningen under de förgående kalla och regniga veckorna har haft en positiv effekt: grundvattennivåerna har återhämtat sig med 15 centimeter. Vi är nu 1,15 meter från kritisk nivå, jämfört med en meter ifrån kritisk nivå för tre veckor sedan. Minskad vattenförbrukning har alltså en positiv effekt på grundvattennivåerna.
- Vi på Hässleholm Miljö jobbar hela tiden för att få till en så bra drift som möjligt för att kunna leverera dricksvatten. Vi optimerar hur vi belastar vattenmagasinen vilket har bidragit till återhämtningen, förklarar Jens Richard.
Står för 70–75 procent av förbrukningen
Hässleholm Miljö uppmanar alla i Hässleholms kommun att fortsätta spara på dricksvattnet, och inte öka vattenkonsumtionen i takt med att det blir varmare väder. Hushållen står för ungefär 70-75 procent av vattenförbrukningen. Om alla fortsätter att spara på dricksvattnet finns möjligheten att undvika ett bevattningsförbud.
- Vi vill tacka för alla tips och goda råd vi fått in och uppmanar alla att fortsätta spara på vatten. Tipsa också gärna vänner och bekanta om vattenläget eftersom alla kanske inte känner till det än, säger Jens Richard och fortsätter:
- Inför helgens varma temperaturer vill vi uppmuntra alla att svalka sig på vattensmarta sätt, exempelvis i kommunens fantastiska sjöar, de kommunala utomhuspoolerna eller i permanenta pooler istället för de tillfälliga ovanmarken poolerna. Låt inte barnen leka i vattenspridare eller göra andra aktiviteter som kräver mycket vatten, utan lek vattensmart. Använd alltid vattnet smart och sparsamt. Varje droppe räknas.