Biogas viktig i klimatkrisen och för självförsörjningen

Biogas viktig i klimatkrisen och för självförsörjningen

Sedan den 1 mars i år är det samma skatt på biogas som på fossilgas. Att ha full skatt på biogas och biogasol är skadligt för miljön och skadar självförsörjningen av energigaser. Därför har Hässleholm Miljö, tillsammans med andra företrädare för användare och producenter av biogas, skickat en skrivelse till berörda ministrar där det påtalas det orimliga att biogas ska ha samma skattesats som fossilgas.

- Det finns en möjlighet i EU-lagstiftningen att tillåta enskilda länder gå före. Vi som undertecknat brevet vädjar om att använda detta undantag så snart som möjligt. Vi är naturligtvis väl medvetna om att detta sedan ska prövas i EU och att det finns en risk att vi som användare kan bli återbetalningsskyldiga. Samtidigt är vi övertygade om att EU, med sina klimatambitioner, inte kommer att missgynna biogasen på detta sätt, säger Mats Didriksson, VD för Hässleholm Miljö.

Metan, som är det kemiska namnet på biogas och fossilgas, är en betydligt skadligare klimatgas än koldioxid. Den uppkommer när organiskt material bryts ner. Genom att ta hand om metan från våra deponier och reningsverk, minskar klimatskadan. Samtidigt får vi en cirkulär gas som är ett utmärkt bränsle för uppvärmning, elproduktion, i industriprocesser eller transporter.

- Att straffa detta med samma skatter som för fossilgas är enligt mitt förmenande huvudlöst, säger Mats Didriksson. Med samma skattesats blir biogasen betydligt dyrare.

- Vi borde också i dessa orostider dessutom tänka på att biogas producerad i Sverige minskar beroendet av främmande länder för att klara energiförsörjningen, fortsätter Mats Didriksson.

Brevet, som bifogas, är ställt till Finansminister Elisabeth Svantesson, Energi- och näringsminister Ebba Busch, Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, Landsbygdsminister Peter Kullgren, Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson och Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.

Du hittar bifogat brev längre ned på denna sida.