Sopsamlarmonstren har nu skrivit avtal med 21 kommuner i landet.

Hässleholms Sopsamlarmonster fortsätter att sprida sig

Sedan starten 2015 har Hässleholm Miljös Sopsamlarmonster vuxit allt mer i popularitet och används idag av skolor och förskolor i hela Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Nu har även NSR AB, Nordvästra Skånes Renhållnings AB, skrivit på avtal om att de vill använda de Hässleholmsbaserade monstren.

Förskolor och skolor som använder sig utav Sopsamlarmonstren har under hösten ökat lavinartat, vilket bland annat går att se på Sopsamlarmonstrens Facebook-sida där antalet följare gått från 1000 till över 1700. Det kommer även in många samtal och mail med frågor om de härliga små monstren.

"Vi får in förfrågningar från olika förskolor och skolor som undrar om de får använda sig av vårt material, köpa material eller bara skickar in bilder på hur de använder monstren", säger Matilda Ehnberg, projektsamordnare på Hässleholm Miljö.

Nu har även NSR AB, Nordvästra Skånes Renhållnings AB, skrivit på avtal så att de 6 kommuner som äger bolaget har möjlighet till kommunspecifikt material med Sopsamlarmonstren. Totalt är det nu 21 kommuner som har skrivit på avtal för att använda sig utav Sopsamlarmonstren.

Sopsamlarmonstrens historia

2015 påbörjade Hässleholm Miljö en viktig satsning på barn och ungdomar där bland annat Sopsamlarmonster togs fram för att lära barn mer om källsortering. Genom att barn och ungdomar får lära sig om källsortering skapas tidigt ett intresse för miljö och vi får engagerade ”källsorterare” som blir ambassadörer hemma hos sina familjer. Lanseringen av Sopsamlarmonstren togs emot positivt på förskolor runt om i kommunen. Reklambyrån Exakta Creative hjälpte oss att ta fram ett Sopsamlarmonster för de vanligaste fraktionerna.