Starkt år för Hässleholm Miljö

Starkt år för Hässleholm Miljö

2022 blev ett starkt år för Hässleholm Miljö, även om det är stora variationer mellan företagets olika verksamhetsdelar. Resultatet efter finansiella poster uppgår till 13,5 miljoner. Styrelsen föreslår en utdelning till ägaren, Hässleholms kommun, på 8 miljoner kronor.

- 2022 var ett riktigt bra år resultatmässigt, säger VD Mats Didriksson och fortsätter: Det är framför allt Hässleholms Kretsloppscenter, som främst hanterar industriavfall, och fjärrvärmeverksamheten som visar starkt resultat för 2022. Men vi ser en del orosmoln på himmeln för 2023.

Hässleholm Miljö har följande uppdrag: renhållning, allmän vatten- och avloppsförsörjning och energi. Dessa är organiserade i fyra affärsområden: Vatten och Avlopp (VA), Fjärrvärme, Hässleholms Kretsloppscenter (HKC) och Renhållning.

Bolagets omsättning uppgick under 2022 till 437,2 miljoner kronor (413,2 under 2021) med ett resultat efter finansiella poster på 13,5 Mkr (23,6). Minskningen av resultatet jämfört med 2021 hänför sig till ett kraftigt minskat resultat inom VA. Som en effekt av främst omfattande investeringar har företaget ett negativt kassaflöde under 2022, -61,6 Mkr (+18,3).

VA verksamheten omsatte 89,9 Mkr (88,3) med ett resultat på -25,0 Mkr (-7,8). Renhållningen omsatte 82,9 Mkr (77,1) med ett resultat på 0,6 Mkr (0,9). Hässleholms Kretsloppcenter omsatte 91,6 Mkr (78,8) med ett resultat på 27,0 Mkr (20,6). Slutligen omsatte Fjärrvärmeaffären 154,8 Mkr (161,7) med ett resultat på 10,9 Mkr (9,9).

Bakom det negativa resultatet inom VA står bolagets stora investeringar, som kommer att öka ytterligare under kommande år för att framtidssäkra våra anläggningar och klara klimatförändringar med fler och större framtida skyfall. Men det handlar också om ökade kostnader för insatsvaror som en följd av kriget i Ukraina. Detta har resulterat i styrelsens förslag till ökade VA-taxor.

Även inom fjärrvärmen är stora investeringar förestående under 2023 i form av rökgaskondensering på avfallspannan på Beleverket, en investering som ytterligare renar avgaserna men också ger ett bättre utnyttjande av bränslet.

Hässleholm Miljös verksamhet är väldigt kapitaltung. Höjda räntor innebär därför också höjda kostnader. Detta samtidigt som bränslepriserna på flis och bioolja stiger kraftigt som en följd av kriget i Ukraina.

- Vår verksamhet är väldigt viktig för livskvaliteten i kommunen. Vi har ett mycket bra dricksvatten. Vi har jämfört med de flesta andra kommuner ett attraktivt pris på en trygg och bekymmersfri fjärrvärme. Vi har en god och fungerande källsortering samtidigt som våra taxor för avfallshanteringen ligger väl under snittet i Sverige. Hässleholm Miljö bidrar till att förbättra elbalansen i södra Sverige genom den elproduktion som sker i Beleverket och fjärrvärmen som trycker undan elvärme. Det är så vi gör stora och viktiga insatser för kommuninvånarna, Hässleholm och för miljön i stort, samtidigt som vi förstärker kommunens kassa med 8 miljoner, säger Mats Didriksson.

Årsredovisningen kommer att publiceras på webben kring vecka 10.