Linda Arvidsson, Felix Havermark, Matilda Ehnberg och Josefine Ahlin är stolta vinnare av Framtidspriset. Foto: Nathalie Malic

Stora kommunikationspriset till Hässleholm Miljös Sopsamlarmonster

Hässleholm Miljös Sopsamlarmonster har vunnit Stora kommunikationspriset i kategorin Framtidspriset. I konkurrens med bland annat Adidas och Livsmedelsverket belönades Hässleholm Miljö med förstapriset under Sveriges Kommunikatörers galakväll: Stora kommunikationspriset.

“Innovativ och pedagogisk satsning”

Juryns motivering till vinnaren lyder:

“Att inspirera unga och barn att aktivt bidra till ett mer hållbart samhälle är en utmaning som Hässleholm miljö tacklade med hjälp av lekfullhet och framtidstro. Deras Sopsamlarmonster är en innovativ och pedagogisk satsning som främjar ungas miljömedvetenhet och ansvarstagande. Deras sopsamlarmonster har nu spridit sig både nationellt och internationellt med syftet att skapa en generation av återvinningsexperter.”

- Att våra sopsamlarmonster vann ger oss ett fint kvitto på att vårt lekfulla sätt bidrar till barns miljömedvetenhet och hopp om framtiden. Det här är bara en del i hur vi på Hässleholm Miljö är med och bygger en kommun där ett hållbart liv är en självklarhet, säger Matilda Ehnberg, miljöpedagog på Hässleholm Miljö.

- Det är en ära att vi var en av de nominerade bland de andra kandidaterna. Att vi skulle kamma hem vinsten hade vi inte vågat hoppas på, säger Linda Arvidsson, enhetschef kommunikation på Hässleholm Miljö.

Prisar inspirerande kommunikation

Framtidspriset delas ut till en person eller organisation som på ett framstående, innovativt och nyskapande sätt har skapat inspirerande kommunikation som har bidragit till en ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor eller främjat en framgångsrik omställning inom deras verksamhet. I år delades Stora Kommunikationspriset ut i kategorin Framtidspriset för första gången.

De andra nominerade i samma kategori var Adidas, Frihamnsdagarna, Lantmännen och Livsmedelsverket. Galan Stora Kommunikationspriset hölls i Eric Ericssonhallen i Stockholm onsdagen den 24 april.

Besöker förskola i Stockholm

Representanterna från Hässleholm Miljö passar på att besöka en förskola i Stockholm när de ändå är i huvudstaden. Sopmonstren ska utbilda barnen i sopsortering.

- Vi får ofta frågor om vi kan besöka olika förskolor, men vi får tacka nej eftersom vi har vår verksamhet inom Hässleholms kommun. Därför känns det extra roligt att vi kan glädja några barn i samband med vårt Stockholmsbesök, säger Matilda Ehnberg.

Ett framgångsrikt koncept

Att konceptet lyckats är det ingen tvekan om. Sopsamlarmonstren används inte bara i Hässleholms kommun utan i förskolor och skolor runt om i Sverige.

Förskolor och skolor runt om i hela Sverige använder idag Sopsamlarmonstren. Hässleholm Miljö har skrivit avtal med 75 kommuner och över 1200 förskolor och skolor har anmält att de använder konceptet i sin verksamhet. Det finns också skolor i USA, Thailand, Finland och på Island som använder monstren.

Det här är Hässleholm Miljös Sopsamlarmonster

Det finns 19 monster, ett för varje avfallssort som Hässleholm Miljö samlar in i Hässleholms kommun, och två stycken för vår vatten- och avloppsverksamhet. Sopsamlarmonstren handlar främst om att återvinna, men de är också ambassadörer för hur vi ska leva ett mer hållbart liv.

Till konceptet finns utbildningsmaterial, pyssel, spel och lekar. Allt är kopplat till läroplanen för att underlätta för pedagoger att undervisa inom miljö- och hållbarhet. Det finns också en Facebooksida, på initiativ av några pedagoger, där förskolor och skolor i hela Sverige delar med sig av hur de arbetar med Sopsamlarmonstren.