Bräddmagasinet vid Hässleholms reningsverk fungerar som en tillfällig avlastning för reningsverket.

Uthållighet och beredskap på reningsverket i Hässleholm

Hässleholm Miljö förbereder sig på en långvarigt ansträngd situation på grund av Finjasjöns höga vattenstånd och de allmänt höga vattenflödena i naturen. Läget är ansträngt men stabilt.

- Belastningen på hela VA-systemet är stort och vi jobbar med att använda ledningar, pumpstationer och reningsverk på bästa möjliga sätt utan att de blir överbelastade, säger Mats Didriksson, vd på Hässleholm Miljö.

Stigningen av vattennivån i Finjasjön har för tillfället avstannat och det senaste dygnet har även belastningen på reningsverket i Hässleholm minskat något. Men mängden vatten som når och passerar reningsverket är fortsatt betydligt större än vanligtvis. Såväl vattennivån som belastningen på VA-systemet kommer vara hög den närmaste tiden. Väderförhållandena framöver kan också komma att påverka. Exempelvis är känsligheten större för nederbörd och issmältning de kommande dagarna och veckorna.

Hässleholm Miljö förbereder samtidigt för olika scenarion som skulle kunna uppstå ifall en ledning eller någon process i reningsverket skulle drabbas av ett tillfälligt driftstopp.

-Det handlar om väldigt stora vattenvolymer som just nu passerar genom reningsverket i Hässleholm och om någonting skulle hända så är vi beredda. I förebyggande syfte ser vi därför till att ha en extra pumpkapacitet på reningsverket, så att vi kan pumpa bort vatten vid en driftstörning, säger Mats Didriksson.

Hässleholm Miljö uppmanar fortsatt alla som är anslutna till kommunalt avlopp i Hässleholms kommun att vara sparsamma med hur mycket vatten som spolas ned i avloppen. Allt som spolas ner ska ta sig in i redan hårt belastade ledningar och vidare via pumpstationer och reningsverk.

Uppmaningen gäller oavsett om man bor i ett vattenutsatt område eller ej. Våra ledningar och reningsverk är en gemensam tillgång som alla som är anslutna till kommunalt avlopp är med och påverkar.

-Oavsett om du bor i Hästveda, Sösdala eller i centrala Hässleholm ska du vara sparsam med vatten- och avloppsanvändningen just nu. Alla kan göra något och alla bidrag, små som stora, är välkomna just nu, säger Mats Didriksson.

Anton Henryson

Kommunikatör 072-217 48 15