Gå direkt till innehåll
Vy över två dammar i grått solljus.
Återvunnet vatten från Magle våtmark kan nu ge liv åt stadens grönska, istället för att tekniska vattnar med dricksvatten.

Pressmeddelande

Varje droppe räknas – återvunnet vatten till stadens grönska och ledningsnät

Hässleholm Miljö, tekniska förvaltningen på Hässleholms kommun och VA-entreprenören Puls - Planerad Underhållsservice AB (Puls) tar steg mot en mer hållbar vattenanvändning. Genom två pilotinsatser används renat avloppsvatten där dricksvatten inte behövs. Syftet är enkelt: att använda rätt vatten till rätt sak, och att vara rädda om en av våra viktigaste resurser.

Ger liv åt stadens grönska

Vid Magle våtmark har avloppsvattnet renats genom reningsverkets samtliga reningssteg, inklusive våtmarken själv. Resultatet är ett återvunnet vatten som uppfyller kraven för utmärkt badvattenkvalitet enligt Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter (HVMFS 2012:14), den högsta klassificeringen enligt regelverket. Därför passar det vattnet perfekt när tekniska förvaltningen vattnar sommarblommor, buskar, träd och annan växtlighet i Hässleholm.

Pilotförsöket omfattar upp till 500 kubikmeter vatten och pågår till den 31 december 2026. Därefter ska resultatet utvärderas gemensamt av Hässleholm Miljö och tekniska förvaltningen. Miljökontoret har, i samverkan med länsstyrelsen, godkänt ansökan om tillstånd att använda vattnet till just de här ändamålen.

– Vatten är en värdefull resurs och vi behöver använda det klokt. Där vi inte behöver dricksvatten ska vi heller inte använda dricksvatten. Det här pilotprojektet visar hur vi tillsammans kan hitta smartare och mer hållbara lösningar för framtiden, säger Sofie Vessling, tillförordnad underhållschef inom VA på Hässleholm Miljö.

Samverkar för framtidens vattenanvändning

Projektet är en del av ett långsiktigt arbete där kommunen och Hässleholm Miljö tillsammans utvecklar ett mer hållbart sätt att använda vatten.

– Genom att tänka nytt och samarbeta över organisationsgränserna kan vi skapa lösningar som både värnar våra resurser och bidrar till ett grönare Hässleholm. Det här är ett viktigt steg mot att använda rätt vatten på rätt plats, säger Christer Söderling, enhetschef på parkdriften vid tekniska förvaltningen.

Förutom arbetet med återvunnet vatten jobbar Hässleholm Miljö och kommunen tillsammans för att ha ett samlat grepp, en gemensam lägesbild och ta ett gemensamt ansvar för dricksvattnet. Det har lett till att förvaltningarna har gjort flera anpassningar i sina verksamheter.

Återvunnet vatten underhåller ledningsnätet

Ett annat pilotprojekt för att minska dricksvatten där det går är tillsammans med VA-entreprenören Puls. Från och med i slutet på juni tankar Puls spolbilar i stället renat vatten från reningsverket i samband med spolning av spilledningar.

– Vi har använt vattenåtervinningsteknik i många år och investerar nu fortsatt i det. När vi nu dessutom får möjlighet att tanka återbrukat vatten blir det ytterligare ett steg i rätt riktning. Genom att återbruka det renade vattnet från reningsverket och dessutom återvinna det i våra fordon minskar vi både resursförbrukning och transporter, säger Calle Eliasson, arbetsledare på Puls.

Under hösten kommer Hässleholm Miljö och Puls gemensamt utvärdera hur mycket dricksvatten de har sparat på initiativet.

Ett steg mot ett mer hållbart samhälle

Pilotprojekten är en del av ett större arbete för att hushålla med våra gemensamma resurser och skapa ett mer hållbart samhälle.

Varje droppe räknas. Genom att använda rätt vatten på rätt plats kan vi tillsammans hushålla med våra dricksvattenresurser och skapa en mer hållbar kommun. För oss som är här idag, och för de som kommer i morgon.

Fakta om det återvunna vattnet

  • Har renats genom reningsverkets samtliga reningssteg, inklusive Magle våtmark.
  • Uppfyller kraven för utmärkt badvattenkvalitet enligt HVMFS 2012:14.
  • Är inte dricksvatten, men kan användas för att till exempel vattna växter, och andra tekniska ändamål.
  • Pilotförsöket med återvunnet vatten från Magle våtmark omfattar upp till 500 m³ vatten och pågår till den 31 december 2026.
  • Flera andra kommuner använder redan återvunnet avloppsvatten för bevattning.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner


Hässleholm Miljö är ett affärsdrivet bolag som ägs av Hässleholms kommun. Vårt uppdrag är att utveckla och tillhandahålla tjänster inom miljö och energi. Vi är en samhällspartner som driver utvecklingen av det som är viktigt på riktigt, ett hållbart cirkulärt samhälle för människor och företag i vår kommun. Vi gör det med engagemang och kunskap för ett hållbart liv idag – och modet att hitta nya vägar för i morgon.

Vår verksamhet är indelad i fyra starka affärsområden, med gemensamma funktioner och processer. Vi samlar vi in, behandlar och återvinner avfall från hushåll, industrier och andra verksamheter. Vi producerar och distribuerar dricksvatten, transporterar och renar spillvatten samt avleder dagvatten. Dessutom producerar och levererar vi fjärrvärme i Hässleholm och Tyringe. Men vi jobbar också med hållbarhet i allt vi gör, och för att minska vårt och andras avtryck på naturen och vattnet omkring oss.

www.hassleholmmiljo.se

Kontakter

Relaterat innehåll

  • Hässleholm Miljö varnar: vi är nära kritiska nivåer för dricksvattnet

    Uppmaningarna om att spara på dricksvattnet har inte gett effekt, trots risken för vattenbrist. Hässleholm Miljö går därför ut med en skarpare uppmaning om att begränsa vattenanvändningen i hela kommunen. – Vi är i ett allvarligt läge. Alla behöver verkligen hjälpas åt nu, säger Jens Richard, tillförordnad VA-chef.

    Gul bakgrund med en rinnande vattenkran. Kranen är överstruken med röda streck.