Nedgrävd fjärsing

Giftiga fiskar i svenska vatten, nu på Havets Hus i Lysekil!

Fjärsing är namnet på en av de få fiskar i svenska vatten som är giftig och nu visas på Havets Hus i Lysekil.

Det här är en oerhört vacker fisk som känns igen på sin långsmala och hoptryckta kropp med gifttaggar på främre ryggfenan och en tagg på varje gällock som den använder som självförsvar. Färgteckningen går i blågrönt med gula inslag.

Fisken lever främst i vattnen vid svenska västkusten, men kan även påträffas i södra östersjön. Fjärsingen föredrar sandiga och gyttjiga bottnar från grunt vatten ner till hundra meters djup.

Fisken är också speciell då den ofta gräver ner sig med bara ögonen som tittar upp ur sanden. Här ligger den och väntar på lämpligt byte ska råka simma förbi och då gör fjärsingen ett snabbt utfall för att fånga bytet.

Det här är nog också största faran att den ligger nedgrävd, och att man råkar trampa på den när man badar. I regel är den inte på så grunt vatten, så det är ovanligt med olyckor när man råkar trampa på den. Väldigt ovanligt i Bohuslän med trampskador, mer vanligt i Halland där man ofta har lösare sandbottnar än i Bohuslän

Skulle man dock av någon orsak sticka sig på den t.ex. vid fiske är det ofta förenat med mycket smärta och partiet där man stuckit sig kan också svullna upp. Värt att nämna är att även döda fjärsingar är giftiga om man sticker sig.

En oerhört vacker fisk som är underbart att få skåda i sitt element. Får man vara med när fisken gräver ner sig är det ett litet skådespel i sig att uppleva. Fisken vickar lite snabbt med kroppen och vips, så är den nedgrävd, går jättesnabbt.

Råd vid stick av fjärsing från 1177

Symtom

Ett stick av en fjärsing gör mycket ont. Huden vid stickstället kan bli svullen och få en annan färg. Du kan också få huvudvärk, yrsel, frossa, svettningar och illamående. Du kan ha ont vid stickstället i upp till ett dygn och svullnaden kan hålla i sig i flera veckor, ibland månader. Ibland blir såret vid stickstället infekterat efter några dagar

Vad kan jag göra själv?

Du bör göra följande för att så fort som möjligt försöka minska giftets verkan:

• Sänk snarast ner den del av kroppen som har stuckits i varmt vatten eller annan vätska. Vätskan ska vara så varm som möjligt utan att det bränns, 40 till 45 grader. Testa temperaturen först med en annan del av kroppen, till exempel ett finger.
  • Håll kvar kroppsdelen i den varma vätskan i en halvtimme upp till en timme, eller tills smärtan går över. Skadorna minskar eftersom giftet blir mindre aktiv av värme. Fyll på med nytt hett vatten så att vattnet fortsätter vara varmt.
  • Försök ta bort eventuella rester av gifttaggen.
  • Håll den angripna kroppsdelen så stilla som möjligt.

När och var ska jag söka vård?

Kontakta en vårdcentral om du inte kan få ut taggresterna själv, eller om huden runt såret efter några dagar blir rött och svullet med varbildning. Detsamma gäller om du själv inte lyckats lindra smärtan inom 30 till 60 minuter, eller om svullnaden eller smärtan ökar.

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett eller flera av följande besvär:

• huvudvärk
  • yrsel
  • frossa
  • svettningar
  • illamående.

På Havets Hus visas det stora i det lilla. Med hundratals arter som är en del av västerhavets artrikedom. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Efter vägen passeras såväl mindre som större akvarium, visnings- och tunnelakvarium. I akvariet kan man krypa nära blågyltor eller gå under simmande knaggrockor, fascineras av blåprickig solbadare och specialstudera blåkäft. Passa på att vara med när guiderna visar och berättar och få svar på de flesta frågor om havet.

Mer information om:

Havets Hus: www.havetshus.se

Havets Hus historia: https://www.havetshus.se/om-havets-hus/historia/

Havets Hus djur, utställning och skolverksamhet:

Helen Sköld, Akvariechef Havets Hus

Helen.skold@havetshus.se

Havets Hus djur samt bilder kontakta:

Roger Jansson, Akvarietekniker och fotograf på Havets Hus

roger.jansson@havetshus.se

För bokning av pressbesök:

Maria Jämting, VD Havets Hus

maria.jamting@havetshus.se

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 170 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet. Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Kom närmare sjöstjärnor och eremitkräftor under guidningarna, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året. Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går besökarna torrskodda, omgivna av vatten, bland knaggrockor och torskar. Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. För Havets Hus är det viktigt att bevara den biologiska mångfalden i havet. Ett sätt är att arbeta med uppfödning och utsättning av hotade eller fredade arter. 60% av vattenvolymen i akvariet används till detta. Mest fokus är på två arter i Västerhavet: småfläckig rödhaj och knaggrocka, men arbetet sker för att få till nya spännande projekt med torsk, havskatt och storfläckig rödhaj.

Mer om Lysekil

Havets Hus ligger i Lysekil. Lysekils kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän. Centralort är Lysekil. Kommunen består dels av Stångenäset och dels av Skaftö. Lysekil ligger längst ut på Stångenäset vid inloppet till Gullmarsfjorden och är sedan mitten av 1800-talet en populär badort. Numera också känd för Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor. Förutom den viktiga turismen omfattas näringslivet av bland annat fiskindustri, marin forskning och petrokemisk industri. Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/lys... eller www.lysekil.se

Havets Hus är en del av Expedition Bohuslän–ett äventyr för nyfikna.

I Bohuslän finns det massor av spännande saker att uppleva. Mitt bland salta stänk och mjuka granithällar kan du bekanta dig med utrotningshotade djur från hela världen, njuta av konst i världsklass, utforska livet i västerhavet, besöka ett kustsamhälle från 1800-talet och ta en resa tillbaka till bronsåldern. Och mycket mer. Expedition Bohuslän är en spännande rundresa i Bohuslän för alla åldrar. Särskilt om man gillar äventyr, kunskap och att lära sig nya saker. Bakom Expedition Bohuslän står Turistrådet Västsverige och besöksmålen Nordiska Akvarellmuseet, Kosterhavets nationalpark, Havets Hus, Bohusläns Museum, Nordens Ark och Vitlycke museum. Tillsammans är vi Bohusläns populäraste och mest besökta turistmål och har årligen över en miljon besökare.