HAVETS HUS HAR FÅTT (HAVS-)KATTUNGAR - IGEN

I mellandagarna går det att se Havets Hus senaste tillskott, havskattugar. De kläcktes den 7:e december efter att pappa Havskatt vaktat äggen i över två månader. Knappt tre veckor gamla ser de mest ut som stora simmande ögon med genomskinlig kropp. Men tittar man noga kan man se att de redan nu har mörka ränder på kroppen såsom föräldrarna och storasyskonen har. Från Havets Hus sida är vi stolta och glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fått en lyckad ruvningsperiod.

Tidigt på hösten såg vi de första tecknen på att något var i görningen, mamma Havskatt var ovanligt tjock och slö. Vi visste vad som var på gång och den 14 september var det dags, efter många ömhetsbevis mellan vårt gamla havskattspar så lade honan en stor klump med ägg. Någon dag senare jagade hanen, som sig bör, bort honan från äggsamlingen och tog själv ta över ruvningen. Honan försökte flera gånger ta tillbaka föräldrarollen men blev bryskt bortjagad av hanen, detta är hans gebit! Så honan fick flytta ut från den håla de annars brukar dela medan hanen låg och ruvade i hela 84 dygn innan äggen började kläckas. Tidigare år har hanen flyttat till ”grannhålan” med äggen medan honan legat kvar men i år var det hon som fick flytta på sig. Jämställdhet under ytan? Hanen har inte ätit något under hela ruvningsperioden utan helt inriktat sig på att ta hand om äggen.

Havskattungar, foto Roger Jansson / Havets Hus

Så måndag den 7 december kläcktes äntligen äggen. I akvariesammanhang är det väldigt ovanligt att havskatter får ungar på naturlig väg, vad Havets Hus erfar är vi ensamma i världen med detta.

De nykläckta ungarna var en knapp centimeter långa och har i nuläget lyfts över till egna specialgjorda kar. Precis som i havet är det endast en del av ynglen som uppnår vuxen ålder, men vi kommer att göra vårt bästa för att klara så många som möjligt. De får mat nästan dygnet runt med hjälp av fodermaskiner och våra akvarietekniker tar extra väl hand om dem nu så här i början. Vid havskattsodling i Norge, där man klämmer fisken på könsprodukterna, har man en överlevnadsgrad på cirka 40 % av de kläckta ynglen.

Från Havets Hus sida är vi glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fullföljt en lyckad ruvningsperiod. De har lagt ägg nästan varje år och från kullen som föddes 2005 har vi lyckats få upp åtta till vuxen ålder. Sex stycken är fortfarande kvar på Havets Hus och två av syskonen har fått flytta till Sjöfartsmuseet i Göteborg.

HAVSKATTSFAKTA
Havskatten, Anarhichas lupus,  är en speciell fisk med beteenden som påminner lite om däggdjurens. Ett sådant beteende är att de ofta ligger på sidan när de vilar eller sover. De är också väldigt godmodiga och lugna fiskar. Man skall dock veta och akta sig för deras kraftiga käkar och tänder som utan vidare, klarar av att krossa musslor, sjöborrar, och olika kräftdjur. Denna kost gör att de ofta tappar sina tänder men efter en tid ersätts de med nya tänder. En stor havskatt biter hårdare än en schäferhund, så det gäller att hålla fingrarna borta!

Havskatt: foto:Roger Jansson / Havets Hus

Havskatten blir könsmogen vid cirka sex års ålder. De har en lång och tillsynes ömsint parningsakt som kan pågå i nära två dygn. De har inre befruktning och hanen sprutar in sin mjölke precis innan honan lägger äggen. Därefter packar honan (oftast) ihop äggen till en klump med hjälp av stjärten och flyttar in dem i bohålan om inte parningen skett där. Sedan tar hanen över vakthållningen och ligger slingrad runt äggklumpen, som kan innehålla upp till 30 000 ägg. Han sköter om äggen genom att röra på kroppen så de får nytt syrerikt vatten samtidigt som han vaktar dem mot andra djur.

Det går även att kläcka havskattägg på konstgjord väg, genom att klämma ut ägg och spermier och sedan befrukta dem, vilket man använder sig av vid odlingar i Norge där man länge odlat steinbit, som fisken heter där. Detta är dock är det en annan art av havskatt som heter fläckig havskatt.

Se havskattungarna på film, havskatter.mov.

BESÖK HAVETS HUS
Besökare som kommer till Havets Hus under mellandagarna kan se några av de nykläckta ungarna i ett litet akvarium bredvid föräldrarnas akvarium. Sedan hoppas vi att de vuxit upp så pass mycket att de kan ingå i den ordinarie utställningen någon gång under 2011.

Öppettider 27-30 december 10-16 (entrén stänger 15.30). Säsongspremiär 2011 sker den 12 februari kl 10.00.

www.havetshus.se

Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och
konservindustri. Här finns Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna samt Stångehuvuds vackra klippor.  www.lysekil.se.

Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet   Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

På Havets Hus hemsida www.havetshus.se, finns årsredovisning att ladda ner under fliken dokument och protokoll.

Mer information om Havets Hus djur samt bilder kontakta:
Roger Jansson, akvarietekniker och fotograf på Havets Hus
roger.jansson@havetshus.se

Mer information om havets djur kontakta:
Emma Nohrén, marinbiolog Havets Hus
emma.nohren@havetshus.se