Arkivbild: Småfläckig rödhaj på Havets Hus

Pressinbjudan: Havets Hus och Världsnaturfonden WWF bjuder in till Hajsläpp den 10 juli

Var: Havets Hus, Lysekil

När: Onsdag den 10 juli kl. 13.00, pressmöte med fototillfälle. Hajsläpp: kl. 14.00.

Världens hav står inför stora utmaningar som nedskräpning, uppvärmning och överfiske. En djurgrupp som drabbas hårt är haj och många hajarter är idag hotade på grund av illegal handel, överfiske och bifångst.

Sedan 2003 har Havets Hus satt ut fler än 100 småfläckiga rödhajar i havet. Syftet är att höja kunskapen om småfläckig rödhajs levnadsvanor och att öka antalet hajar på västkusten. Av de som satts ut sedan 2003 har hittills sju stycken återfunnits, varav den som simmat längst, simmat nästan 20 mil och varit ute i havet i 10 år.

Under hajsläppet får du lära dig mer om hajar, havet och varför hajar är så viktiga för vårt ekosystem och för oss människor att bevara.

Sedan 2015 samarbetar akvariet med Världsnaturfonden WWF kring bevarandeprojekt för hotade arter i havet. Förutom småfläckig rödhaj stödjer även WWF projekt för den starkt hotade knaggrockan. WWF kommer att finnas på plats under dagen för att informera om sitt arbete för att bevara den biologiska mångfalden i världens hav.

För frågor och anmälan, kontakta:

• Havets Hus VD Maria Jämting, maria.jamting@havetshus.se, tel. 0705-216530 eller Katarina Merlander katarina.merlander@havetshus.se, tel. 0705-216530
  • Världsnaturfonden WWFs pressteam, press@wwf.se, tel. 08-546 57 500,

PROGRAM den 10 juli:

13.00 Gemensam pressinformation med Havets Hus och Världsnaturfonden WWF

Helen Sköld, akvariechef Havets Hus, berättar mer om projektet, småfläckig rödhaj och om återfynden genom åren.

Inger Näslund, havs- och fiskeexpert på Världsnaturfonden WWF, berättar om situationen i haven, varför hajarter är utsatta och vad som görs för att skydda dem.

Det kommer att finnas möjlighet att vara med vid hanterandet av de hajar som ska släppas ut.

14.00 Hajsläpp

Småhajarna transporteras ut till bryggan vid Havets Hus och släpps ut i havet. Under eftermiddagen ges också möjlighet att fota hajungar och ägg inne i akvariet.

Om Havets Hus och projektet

Havets Hus arbetar aktivt för att öka kunskapen om haven, havens arter och hur vi människor kan agera mer hållbart i vår vardag för att stötta miljön och haven. Sedan 2003 föder Havets Hus upp och släpper ut märkta småfläckiga rödhajar. Bevarandeprojektet ska stärka det lokala beståndet, öka kunskapen om hajen och informera om hajars utsatta situation i världen. Arbetet sker sedan 2015 i samarbete med Världsnaturfonden WWF.

Läs mer på http://www.havetshus.se/akvariet/bevarande/

Om Världsnaturfonden WWF

Världsnaturfonden WWF arbetar för att skydda de mest hotade och unika arterna och livsmiljöerna på planeten. WWF arbetar också för att mänskligheten ska fördela jordens resurser rättvist och använda dem på ett hållbart sätt. WWF finns i över 100 länder, har fler än fem miljoner supportar och driver tusentals projekt inom allt från bekämpning av illegal jakt/fiske till klimatsmarta energilösningar.

Läs mer på www.wwf.se