Havets hus Akvariechef Helen Sköld släpper en småfläckig småhaj i november 2022. Fotograf Elias Neuman.

PRESSINBJUDAN: Välkommen på jubileumssläpp av hajar med Havets Hus och WWF tisdag 27 juni

Var:Havets Hus, Lysekil i Bohuslän

När: Pressträff tisdag 27 juni kl.13:00 (Havets Hus, Havets Verkstad inkl. lunchmacka) följt av utsläpp av småfläckig rödhaj vid kajen

För 20 år sedan släpptes de första småfläckiga rödhajarna ut i Gullmarsfjorden utanför Havets Hus. Då var det 8 unga hajar som märktes och sattes ut till det fria. Totalt har 171 hajar släppts ut genom åren och nu är det dags för fem till.

Haven står inför stora utmaningar som nedskräpning, uppvärmning och överfiske. Därför behöver Sverige öka och stärka skyddet av viktiga havsområden. En djurgrupp som drabbas hårt är broskfiskar med rockor och hajar som i svenska vatten hotas av bifångst.

Situationen för småfläckig rödhaj har förbättrats genom åren och är inte längre rödlistad men fortfarande fredad och får inte fiskas. Kunskapen om arten är fortsatt låg och mer kunskap behövs. Hajsläppet är ett sätt att sätta fokus på havets biologiska mångfald och vikten av att bevara den. Framför allt hajarnas situation är kritisk, där över 75 procent av hajarterna är hotade globalt.

Vid förra årets hajsläpp förseddes 32 hajar med sändare. Vid årets pressträff kommer vi kunna berätta om det vi hittills har fått veta om de sändarförsedda och fritt simmande hajarna. Vi kommer också berätta mer om varför hajar är så viktiga för ekosystemet och ge tips på vad vi alla kan göra för att stötta hajarna och förbättra deras situation.

Sedan 2015 samarbetar Havets Hus med Världsnaturfonden WWF kring bevarandeprojekt för hotade arter i havet. Förutom småfläckig rödhaj stödjer WWF även projekt för den starkt hotade knaggrockan. WWF kommer att finnas på plats under dagen för att informera om sitt arbete för att bevara den biologiska mångfalden i världens hav.

Traditionsenligt sker hajsläppet framför publik och vi ser framemot denna härliga folkfest!

För frågor och anmälan, kontakta:

• Havets Hus: Martin Stjernstedt, akvarietekniker, martin.stjernstedt@havetshus.se, mobil 079 – 061 22 95.
  • WWF: Cecilia Gustavsson, pressekreterare, cecilia.gustavsson@wwf.se, 073 514 34 98 eller pressjouren: press@wwf.se, tel. 08-546 57 500.

PROGRAM tisdag 27 juni:

13:00 Gemensam pressträff med Havets Hus och WWF

Plats: Havets Hus, Havets Verkstad, plan 1. Ingång från turistgatan.

• Martin Stjernstedt, akvarietekniker och lärare på Havets Hus, berättar mer om småfläckig rödhaj och Havets Hus bevarandeprojekt.
  • Inger Näslund, senior havsexpert på WWF, berättar om situationen i haven, varför hajar och rockor är särskilt utsatta och vad som behöver göras för att skydda dem.

Ca: 14.00 Hajsläpp

Plats: Bryggan utanför Havets Hus

Hajarna transporteras ut till bryggan vid Havets Hus och släpps ut i havet. Media har möjlighet att fota hajungar inne i akvariet.

Om Havets Hus och projektet

Havets Hus arbetar aktivt för att öka kunskapen om haven, havens arter och hur vi människor kan agera mer hållbart i vår vardag för att stötta miljön och haven. Sedan 2003 föder Havets Hus upp och släpper ut märkta småfläckiga rödhajar. Bevarandeprojektet ska stärka det lokala beståndet, öka kunskapen om hajen och informera om hajars utsatta situation i världen. Arbetet sker sedan några år i samarbete med Världsnaturfonden WWF. Över 60% av vattenvolymen inne i akvariet bebos av arter som Havets Hus sätter ut.

Läs mer på: havetshus.se/akvariet/bevarande

Karta över vart återfynden har gjorts finns här: www.havetshus.se/akvariet/bevarande/hajslapp

Om WWF
WWF är med sina sex miljoner supportrar en av världens ledande ideella natur- och miljöorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen. Det gör vi genom att kämpa för att stoppa förlusten av livsmiljöer, stoppa artutrotningen och halvera fotavtrycken av konsumtion och produktion.

Läs mer på wwf.se