Äggsamling från djuphavsfisken Blåkäft, foto: Martin Stjernstedt Havets Hus

UNIKT ÄGGSLÄPP PÅ HAVETS HUS I LYSEKIL!

Bara en gång tidigare och då i det fria har man lyckats fotografera den här märkliga transparanta äggsamlingen från djuphavsfisken blåkäft.

Personal på Havets Hus upptäckte häromdagen i ett av de stora akvarierna på Havets Hus i Lysekil, en udda transparant flytande ”säck” med små ljusa korn i.

Det visade sig vara frågan om en ovanlig äggansamling.

Vilket var då djuret som äggen kommit ifrån?

I det aktuella akvariet lever havskatt, bergskädda, blåkäft och olika sjöborrar, Misstankarna gick snabbt till just blåkäften, då vi inte sett att de lagt ägg tidigare och därför inte vet hur de ser ut. Efter sökning på nätet kunde det konstateras att det verkligen var just blåkäften som lägger så här ovanliga äggansamlingar.

Man har kommit fram till att blåkäftens hona kan lagra hanens spermier i hela ett år innan hon befruktar sina ägg, för att senare släppa äggansamlingen som sedan fritt får sväva omkring i vattenlagret tills äggen kläcks.

Riktigt kul och spännande för alla på Havets Hus att få vara med om.

Vad händer nu med äggen som togs om hand av Havets Hus?

Äggansamlingen har släppts ut i Gullmarsfjorden i Lysekil, samma område där föräldern kommer ifrån. Förhoppningsvis kläcks äggen som de ska och berikar våra vatten med nya exemplar av den här spännande fiskarten.

Artfakta:

Blåkäft är en vacker rosafärgad fisk med svarta tvärband som lever på djupa hårdbottnar i marina vatten. Fisken är mindre vanlig i den svenska delen av Skagerack, men hittas regelbundet i Skageracks djupare delar. Födan bestå ofta av mindre fiskar, kräftdjur och även andra ryggradslösa djur. Tillväxten är långsam, och fisken blir könsmogen först vid en ålder av 13–16 år. Livslängd upp till 43 år.