Efter 1,5 år i Hälsoprogrammet: 45% lämnar riskzon för diabetes typ 2

På uppdrag av Region Stockholm erbjuder Health Integrator 925 personer plats i ett nytt hälsoprogram som sträcker sig över 5 år. Redan efter 18 månader syns positiva resultat. Bland annat har över 60 procent förbättrat sina blodvärden och hela 45 procent har lämnat riskzonen för diabetes typ 2.

18 av 60 månader i Hälsoprogrammet har gått och att deltagarna gör stora framsteg är glädjande. Målsättningen med Health Integrators hälsoprogram är att nå en kraftig riskreducering för de deltagande i hälsoprogrammet; så många deltagare som möjligt
ska ha gått från riskzonen för att drabbas av typ 2-diabetes till normalvärden och därmed lägre risk för att drabbas av typ 2 diabetes.
I nuläget har 49-50% av de deltagare som tagit uppföljande blodprov också gått från riskzon till friskzon. Räknar man med samtliga deltagare, även de som inte tagit uppföljande blodprov, ligger totalt 45% av deltagarna i friskzonen.

Nedan bild visar andel som tagit sig från riskzonen, de som har ett oförändrat HbA1c samt de som har ett försämrat värde.

Idag vet vi att hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar. Kroniska och livsstilsrelaterade sjukdomar ökar kraftigt, kostnader för läkemedel blir högre och samtidigt lever vi allt längre. Vi vet att med rätt insatser kan trenden vändas. Studier från bland annat WHO visar att ungefär 80% av alla kroniska och livsstilsrelaterade sjukdomar globalt går att förebygga med hälsofrämjande insatser. Efter pandemin har hälsofrågorna, som tidigare ansågs vara varje medlemsstats ensak, hamnat högt upp på agendan och EU har stått för en rad viktiga initiativ. Redan före pandemin fanns det stora problem med ojämlikheter i vård och hälsa, liksom med köer, personalbrist och ökade kostnader. Ny forskning med komponenter som bl.a hälsodata, prevention och fortsatt digitalisering kan bidra till lösningar men det krävs ett strukturellt omtag så att forskning omsätts till innovativa lösningar som kommer vården och patienterna till godo.

En lovande utveckling - trenden håller i sig

– Det är hög tid att skala upp och erbjuda detta till alla invånare i Stockholm, och hela landet, som behöver tillgång till kvalificerad hjälp och stöd för att förändra sitt liv och förbättra sin hälsa. Vi på Health Integrator tillhör spetsen av de svenska health techbolag som visar att implementering av innovativa lösningar inte behöver vara svåra, säger Fredrik Söder, VD och grundare på Health Integrator.

I Region Stockholm har beräkningar gjorts som visar att en uppskalning av pågående projekt resulterar i en besparing om 1,4 miljarder kronor - det motsvarar 2400 sjukskötersketjänster. Med den här rapporten blir det tydligt att vårt hälsoprogram fungerar för människor i risk - och det är hållbart över tid. Att förebygga att sjukdomar bryter ut är en vinst för individ,
anhöriga och för samhället i stort.

Hälsoprogrammet är testat i sin helhet genom en kliniskt validerad pilotstudie. Studien leddes av Ylva Trolle Lagerros, läkare och forskare inom Region Stockholm och Karolinska Institutet.

En sammanfattning av rapporten finnes via länk nedan. Vill du ta del av den fullständiga rapporten, kontakta någon av våra presskontakter nedan eller batool@healthintegrator.eu