Pressmeddelande -

Goda resultat redan efter sex månader i Health Integrators hälsoprogram - 43% inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes

Region Stockholm är först i världen med en ny typ av satsning som på sikt kan frigöra miljarder till sjukvården genom att förebygga typ 2-diabetes. Satsningen går ut på att erbjuda personer i riskzonen för typ 2-diabetes stöd i ett digitalt hälsoprogram. Nu rapporteras de första resultaten från de uppföljande blodproven. Efter sex månader är 43% av de 210 första deltagarna inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Pandemirestriktionerna ökar stillasittandet och nya satsningar för att förbättra folkhälsan är välkomna. 925 personer i Stockholm kommer nu att erbjudas en unik möjlighet att få delta i ett hälsoprogram för att förhindra att utveckla typ 2-diabetes, och just nu deltar 756 personer. Funktionaliteten i hälsoprogrammet är kliniskt validerat i en studie utförd av Karolinska Institutet. I programmet får deltagarna digitala möten med en personlig hälsocoach som stödjer dem att göra livsstilsförändringar. Deltagarna får också tillgång till en marknadsplats där de kan välja produkter och tjänster de behöver för att nå sina hälsomål.

De deltagare som deltagit i minst sex månader har nu tagit sitt första uppföljande blodprov för att se hur vilken effekt hälsoprogrammet har haft. Leif Persson är en av deltagarna som sänkt blodsockret så pass mycket att det nu ligger på hälsosamma nivåer, och inte längre inom spannet för prediabetes (42-47 mmol/mol).

– När jag började i programmet hade jag ett HbA1c på 43 mmol/mol och jag var besluten om att förbättra min hälsa. Jag har fått träffa min coach regelbundet och sätta upp en hälsoplan som passar mig. På senaste blodprovet fick jag värdet 37 mmol/mol. Jag är jättenöjd på alla sätt!

Resultatet av det uppföljande blodprovet1 visar följande:
● 62% har minskat sitt blodsockervärde
● 13% har oförändrat blodsockervärde
● 43% har minskat sitt blodsockervärde till nivåer som anses ligga under värdet för
prediabetes, alltså förstadiet till typ 2-diabetes (HbA1c 42-47 mmol/mol)
● Övriga 25% hade förhöjt blodsockervärde
● Den genomsnittliga viktminskningen är nästan 4 kilo

I en uppföljande enkätundersökning fick också deltagarna svara på deras upplevelser av programmet. I undersökningen meddelade 8 av 10 deltagare att de mår bättre efter sex månader. Och framtiden är ljus. Majoriteten av deltagarna svarar att de tror att de kommer lyckas med en livsstilsförändring.

Som ett första steg för att göra tjänsten tillgänglig för fler användare lanseras tjänsten nu bland annat på Benefits och Wellnet, Söderberg & Partners förmånsportaler. Health Integrators tjänst tillgängliggörs också för fler regioner i Sverige, för att förebygga både typ 2-diabetes och fler typer av sjukdomar. Skulle satsningen införas på en nationell nivå finns potential att frigöra många miljarder till välfärden.