Jämtland – sjua när avancerad sjukvården i hemmet jämförs.

Med 71 poäng av 100 möjliga placerar sig Jämtland på sjunde plats i ASiH-index 2011, den jämförelse mellan landstingen som presenteras idag av det svenska analysföretaget Health Consumer Powerhouse. Jämförelsen är gjord ur ett vårdkonsumentperspektiv och omfattar tre delområden: Tillgänglighet, Struktur och Processkvalitet. På delad första plats kommer Stockholm och Östergötland som får totalt 85 poäng av 100 möjliga, följt av Dalarna och Västerbotten vilka båda får 79 poäng. Blekinge återfinns längst ned i tabellen med 48 poäng.

Patienter, som behöver avancerad vård i hemmet kan se mycket olika ut. Det kan vara en person som ska rehabiliteras efter operation, en person med långt framskriden KOL eller ALS men det kan också vara en patient i livets slutskede. Hur denna typ av vård organiseras, och vad verksamheterna kallas, skiljer sig mycket från landsting till landsting. Indexet ”Avancerad Sjukvård i Hemmet 2011”, gör den första jämförelsen mellan hur landstingen arbetar med den här gruppen patienter. Undersökningen har genomförts med stöd av ett ovillkorat utvecklingsbidrag från Läkemedelsindustriföreningen

Jämtland placerar sig bra i delgrenarna struktur och processkvalitet medan tillgängligheten får lågt betyg.

- Jämtland klarar sig anmärkningsvärt bra i Indexet för Avancerad Hemsjukvård med tanke på hur litet patientunderlaget är och den stora andelen glesbygd, säger Arne Björnberg, utvecklingschef på Health Consumer Powerhouse. – I ett län som Jämtland blir det väldigt dyrt att ha speciellt avdelade resurser för Avancerad hemsjukvård. Jämtland verkar ha lyckats ganska väl med att stötta den vanliga primärvården att utföra kvalificerad vårdinsatser i hemmen.

Ladda ner rapporten här

Resultatlista (poäng av 100 möjliga)

1 Stockholm 85 poäng

• palliativ vård
  • asih-index 2011
  • asih
  • avancerad sjukvård i hemmet

• Jämtland

Health Consumer Powerhouse är Europas ledande företag för konsumentinformation om sjukvård (www.healthpowerhouse.com). Förutom KOL-index framställer HCP i Sverige bland annat Bröstcancerindex, Diabetesindex, Njursjukvårdsindex, Vaccinationsindex och Vårdkonsumentindex samt på EU-nivå Euro Health Consumer Index, Euro Consumer Heart Index och Euro Diabetes Index.