Patienter får svagt stöd vid val av vård, Landstingen tvekar att använda sociala medier

Sociala medier i sjukvården visar:

Patienter får svagt stöd vid val av vård

Landstingen tvekar att använda sociala medier

Patienterna lämnas utan hjälp när de ska välja husläkare eller sjukhus och landstingen missar kontakten med medborgare och vårdkonsumenter. Det visar den rapport som idag presenteras av Health Consumer Powerhouse. Rapporten ”Sociala medier i svensk sjukvård” är finansierad via ovillkorade utvecklingsbidrag från från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) och Internetfonden.

- Inget landsting utnyttjar de nya möjligheter som sociala medier erbjuder, konstaterar Oscar Hjertqvist, Health Consumer Powerhouse. - Sociala medier förutsätter att man släpper kontrollen och låter användarna påverka innehållet genom sina kommentarer, länkar och inlägg. Landstingen är däremot mycket restriktiva med att tillåta interaktivitet.

- Landstingen borde använda sociala medier för att låta medborgare och patienter medverka till att göra sjukvården bättre. Det är sociala mediers starka sida – att låta många samarbeta kring projekt.  Här finns stora möjligheter för landstingen, fortsätter Oscar Hjertqvist. - Några landsting och vårdenheter experimenterar i mindre skala med sociala medier, främst de tre storstadslandstingen. Ett landsting som har kommit en bit på väg är Stockholm, där Vårdguiden på Facebook är ett föredöme.

De svenska patientorganisationerna har sedan länge stora diskussionsforum där man kan utbyta erfarenheter, tipsa om bra läkare och dela information om nya behandlingsformer. Informationstjänsten Omvård.se ger inte bara information om alla vårdcentraler i Sverige, utan låter även patienterna lämna omdömen om läkarbesöket. Netdoktor.se tillåter den tvåvägskommunikation som patienterna uppskattar men landstingen ogillar. Engelskspråkiga svenskar kan använda liknande tjänster, med hela världen som informatör och diskussionspartner.

Internationellt finns många tjänster som involverar användarna för att samla och sprida kunskap om sjukvården. I England är det bland andra NHS Choices, i USA RateMDs och i Nederländerna Consumer Monitor Independent. Men i Sverige saknas ännu sådana tjänster, vilket lämnar patienterna utan hjälp när de ska välja husläkare eller sjukhus – men också berövar landstingen kontakt med medborgare och vårdkonsumenter.

- Sociala medier skulle gynna den medicinska forskningen. De erbjuder ständig kontakt med tiotusentals patienter för uppföljning av deras medicinering, livsstil och diet. Där kommer vi få se stora och positiva förändringar i tillämpningen av sociala medier, menar Oscar Hjertqvist.

Studien genomfördes 2010 via intervjuer med bland andra informationschefer, landstingsråd.

Ladda ner rapporten

Diskussionsforum

Mer information:

Oscar Hjertqvist, 0705-54 80 81,

oscar.hjertqvist@healthpowerhouse.com .

• sociala medier i vården
  • rökavvänjning
  • hälsoval-index
  • oscar hjertqvist
  • sociala medier i landstinget

Health Consumer Powerhouse är ett svenskt företag, verksamt i 35 länder, som jämför sjukvårdens prestationer och utvecklar informationsstöd för vårdkonsumenter. Vi analyserar sjukvårdens verklighet och redovisar resultatet i form av konsumentinformation. Företaget har kontor i Stockholm, Bryssel och Winnipeg.