Vaccinationsindex 2008: Norrbotten - bra på vaccinationsregistrering, sämre på barnvaccinationer

Vaccinationsindex 2008:
Norrbotten - bra på vaccinationsregistrering, sämre på barnvaccinationer

Norrbotten placerar sig på femtonde plats i Vaccinationsindex 2008- en jämförelse av landstingens vaccinationsverksamhet ur vårdkonsumenters perspektiv. Bäst placerar sig Stockholm följt av Västmanland och Värmland. Vaccinationsindex sammanställs av informations- och analysföretaget Health Consumer Powerhouse.

Vacciner är högaktuella 2008. Årets Nobelpris i medicin går till forskning som legat till grund för utvecklingen av HPV-vaccin vilket kan skydda mot livmoderhalscancer. Nyligen beslutade också Socialstyrelsen att HPV-vaccin ska ges till alla flickor i årskurs 5-6. Dessutom har årets influensa har visat sig vara värre än tidigare år.

HPV-vaccinationer och influensavaccinationer är också två aspekter av vaccinationsverksamheten som belyses av de 14 indikatorerna i Vaccinationsindex 2008. Indexet är uppdelat i underkategorierna Barnvaccinationer, Vuxenvaccinationer, Rese- och grundvaccinationer samt Information.

- Norrbotten har fått en blygsam placering i Vaccinationsindex, till stor del beroende på de låga poäng man fått för sin barnvaccinationsverksamhet, säger Kristian Tiger, projektledare för Vaccinationsindex 2008. När det gäller resevaccinationer är man bättre och landstinget har näst högst täckningsgrad av hepatit A-vaccinationer.

- Norrbotten är också anslutet till Svevac, vilket är ett system för registrering av vaccinationer och underlättar uppföljningen av verksamheten. Landstinget är ett av de som är allra bäst när det gäller registrering av vaccinationer, säger Kristian Tiger.

<b>Vaccinationsindex resultat (maximal poäng 100, lägsta poäng 33):</b>

19. Jämtland 52
20. Västra Götaland 51
21. Gotland 50

Vaccinationsindex har utvecklats med hjälp av ett ovillkorat forskningsanslag från Läkemedelsindustriföreningen (LIF).

Health Consumer Powerhouse är Europas ledande företag för konsumentinformation om sjukvård (www.healthpowerhouse.com ). Förutom Vaccinationsindex framställer HCP också bland annat Bröstcancerindex, Diabetesindex, Njursjukvårdsindex, Rökavvänjningsindex, Vårdkonsumentindex samt de internationella rapporterna: Euro Consumer Heart Index, Euro Diabetes Index och Euro Health Consumer Index.

<b>Ladda ner rapporten här</b>

Arne Björnberg, utvecklingschef, 0705-84 84 51