​20-årsjubileum och ny platta för Baren-kändisen Dick Lundberg

Efter 20 års tid följer musikern och den tidigare Baren-vinnaren Dick Lundberg upp sitt album Augustisånger med Augustisånger 2. Ett helt nytt album som skapats som en musikalisk happening. Under en månads tid har han spelat in tolv nya låtar och två bonusspår.

– Det som gör Dicks musik speciell är hur naturligt han hanterar instrument och toner. Rösten är behaglig och texterna är fantastiska. Melodierna är lekfulla och känslosamma. Dessutom är det fascinerande att följa hans arbete och hur han pushar sig själv i sitt skapande, säger Stefan Bergfelt på CRS records i Falun som ger ut albumet.

– När jag började i augusti fanns det inte en enda ton, ingen textrad, ingenting. Och den första september hade jag tolv färdiga låtar. Sen la jag till bonusspåren. Jag gjorde så delvis för att knyta till det jag gjorde för 20 år sen. När skivan heter augustisånger då ska alla låtar vara gjorda i augusti också. Jag ville också piska mig själv till att vara kreativ på beställning. Det hjälper kreativiteten att sätta den typen av begränsningar. Det hjälper mig att få tag i det omedelbara, det spontana och direkta.

Dick berättar också att han slogs av att många av de bästa låtarna som fortfarande spelas är från det där första albumet för 20 år sedan.

– Det är lite som en cirkel som sluts och en ny cirkel som påbörjas. Förhoppningen är att jag om 20 årkantänka tillbaka och höra att några av mina bästa låtar skrev jag där i augusti 2019.

När Dick gjorde sitt första album så gav folk ut CD-skivor fortfarande. Idag gör folk listor på Spotify och andra streamingtjänster och då blir det ett krav på att hålla en kvalitet i linje med allt annat, berättar Dick.

– Idag kan du göra en inspelning i studiokvalitet om du har någorlunda koll på vad du gör. Med proffsig men ändå inte alltför dyr utrustning i ett eget rum. Det är lättare idag att lära sig själv och det går att utvecklas mycket fortare. På nätet kan man utbyta idéer med andra musiker och lära sig saker som inte alls var tillgängliga på samma sätt när jag började med musiken.

Finns det ett speciellt spår på den nya plattan som betyder extra mycket för dig?

– Spår fem, ”biter ihop”, där hittade vi något, jag och Anders Måreby som jag gjort låten med. Det vidunderliga som blev med cellon, mitt pianokomp och Anders gitarr, det är en av de mest magiska stunderna i min karriär som musiker.

Vad vill du säga med din musik?

– Det finns ett tema i albumet som handlar om uppbrott. ”Jag lämnade festen” är en låt som tar upp det. Samtidigt finns det en del politiska inslag. Till exempel första låten ”Det finns dom” som handlar om människor som vill göra något gott i världen. Till exempel personer som Greta Thunberg som gör det de kan för att rädda livet på planeten och så ser man hur folk går bananaz över dem i kommentarsfält och ska häckla och göra ner och jag tänker: ”ge fan i ungar som vill göra bra saker, hjälp dem istället!”.

För 20 år sedan var du med i och vann dokusåpan Baren. Om du skulle ställa upp i en ny ”realityserie” 2020 vad skulle du ställa upp i då?

– På omslaget till första augustisånger sitter jag med en vinpava och nu med en kopp kaffe. En slags symbol för vad som skett på 20 år. Så möjligen en dokusåpa som sysslar med något som är lite nyttigare för själen än att servera sprit på bästa sändningstid. Eller kanske inte någon dokusåpa alls.

Presskontakt:
Sohrab Fadai

Heartspace PR

info@heartspace.se

• Musik

• Skåne

Heartspace är en PR-byrå med fokus på genomtänkt och inkännande PR. Vi jobbar transparent och öppet med tydlighet och flexibilitet som ledord. Vi låser inte in våra kunder i långa avtal och bygger relationer på prestigelös samverkan.