Gå direkt till innehåll
Nu lanseras den nya årgången av Jamek Frauengarten Grüner Veltliner Federspiel 2019. Ett friskt och fruktigt vin med toner av gröna äpplen, vitpeppar, aprikos och grapefrukt.

Pressmeddelande -

Säljstart i dag klockan 10:00! Ny årgång av Jamek Grüner Veltliner Frauengarten Federspiel 2019

I dag den 25 maj är det säljstart för en ny årgång av ett av Weingut Jameks mest omtyckta viner i Systembolagets TSV-sortiment – Jamek Frauengarten Grüner Veltliner Federspiel 2019. Endast 4.200 flaskor levereras till Sverige av detta exklusiva vin.

Smaken på denna grüner veltliner är frisk och fruktig med toner av gröna äpplen, vitpeppar, aprikos och grapefrukt. Vinet är ett utmärkt komplement till rätter av fisk eller ljust kött och passar även som apéritif.

Weingut Josef Jamek omfattar 25 hektar och ligger i Weissenkirchen i den vackra Wachau-dalen, en timme från Österrikes huvudstad Wien. Här växer druvorna på terrasserade odlingar utmed floden Donau. Jordmånen består av så kallad löss-jord som ger vinerna sin speciella karaktär. Druvorna till detta vin handplockades den 8-10 oktober 2019. Alla druvor skördas för hand och bearbetas försiktigt och traditionellt. Därefter sker långsam jäsning i ståltank.

Om producenten:
Josef Jamek var den första vinmakaren i Österrike som redan på 1960-talet fokuserade på produktion av torra, druvtypiska viner. Weingut Jamek grundades 1912 och drivs idag av fjärde generationen med Herwig Jamek och hustrun Julia i spetsen. Jameks viner får höga poäng, oftast över 90 av 100, i den ansedda österrikiska Falstaffguiden.

Om området:
Sedan mitten av 1980-talet har de torra vita vinerna från Wachau delats in i tre kategorier efter den naturliga alkoholhalten. Viner på 11,5-12,5% kallas Federspiel. Sedan år 2000 är Wachau med på UNESCO-listan över världsarv och i maj förra året blev området utnämnt till Österrikes femtonde DAC-område, vilket innebär att vinproduktionen i Wachau får ett tydligare geografiskt ursprungsskydd.

Fakta: Jamek Frauengarten Grüner Veltliner Federspiel 2019

Artikelnr: 96048
Producent: Weingut Josef Jamek.
Druva: Grüner Veltliner.
Land: Österrike.
Distrikt: Wachau, Niederösterreich.
Smaktyp: Friskt och fruktigt.
Doft/smak: Frisk och fruktig smak med toner av gröna äpplen, vitpeppar, aprikos, grapefrukt.
Färg: Ljusgul.
Vinifieringsteknik: Före pressning ligger druvorna med skinnkontakt i cirka åtta timmar. Därefter pressas druvorna varsamt och sedan vilar druvmusten i 24 timmar innan jäsning och lagring sker i rostfria tankar.
Årgång: 2019.
Alkoholhalt: 12,5%
Volym: 750 ml.
Förpackning: Flaska.
Passar till: Serveras vid cirka 8-10 °C som apéritif eller till rätter av fisk eller ljust kött.
Pris: 199 kronor.
Tillgängligt antal flaskor: 4.200 st. Säljstart 25 maj 2021.
Leverantör: HEBA Food & Beverages AB.

Vinet importeras av HEBA Food & Beverages AB. För ytterligare information om Hebas alla nyheter och sortiment, varmt välkommen att kontakta: Christian Mahrle, Marknads- och försäljningschef på Heba, tel: 070-8667239, christian@heba.se

Om Heba

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985.  Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Christian Mahrle

Presskontakt Sälj- och marknadschef 0457 24085

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985

Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Heba Food & Beverages
Box 142, Kyrkvägen 5