Gå direkt till innehåll
Den 4 maj kommer en spännande nyhet från Österrike: Jamek Sekt. Ett torrt, fruktigt och friskt mousserande vin gjort på finaste riesling.

Säljstart idag! Exklusivt mousserande vin från Österrike – Jamek Sekt

Vi är många som vill fira vårens ankomst med ett gott bubbel i glaset. Nu kommer en spännande nyhet från Österrike: Jamek Sekt Riesling Brut. Ett torrt, fruktigt och friskt mousserande vin gjort på finaste riesling från den välrenommerade vingården Josef Jamek i DAC-området Wachau. Endast 240 flaskor levereras till Sverige av detta spännande mousserande vin.

Vinet produceras enligt champagnemetoden och har fått mogna i över 12 månader efter traditionell flaskjäsning. Doften är komplex och smaken har toner av välmogen stenfrukt och örtnoter som avslutas med en elegant och fräsch syrlighet. Kombinera med skaldjur, fiskrätter och småplock av olika slag.

Vinet säljs genom Systembolagets beställningssortiment som en del i vårens exklusiva lanseringar för alla som vill lära känna den populära vingårdens breda sortiment lite bättre. I april kom Jamek Rosé 2020, ett torrt och fruktigt rosévin och exklusiva Ried Pichl Riesling Federspiel 2020. En torr riesling med en fin doft och behaglig, fräsch fruktsyra. Den 11 maj kommer Jamek Zweigelt 2019, ett fylligt rött ekfatslagrat vin med mogna bäraromer.

Förutom dessa beställningsviner så kommer det ytterligare två nyheter från Jamek i Systembolagets tillfälliga sortiment under våren och sommaren.

Den 25 maj lanseras Jamek Ried Frauengarten Grüner Veltliner 2019 och den 9 juli är det dags för ny årgång av Jamek Stein am Rain Grüner Veltliner Federspiel. Dessa båda viner är välkända för svenska konsumenter och vi ser spänt fram emot att få veta hur den nya årgången smakar.

Om producenten:
Weingut Jamek grundades 1912 och drivs idag av fjärde generationen med Herwig Jamek och hustrun Julia i spetsen. Odlingen omfattar 25 hektar och Jameks viner får höga poäng, oftast över 90 av 100, i den ansedda österrikiska Falstaffguiden. Weingut Josef Jamek  ligger i Weissenkirchen i den vackra Wachau-dalen, en timme från Österrikes huvudstad Wien. Här växer druvorna på terrasserade odlingar utmed floden Donau.

Om området:
Sedan år 2000 är Wachau med på UNESCO-listan över världsarv och i maj förra året blev området utnämnt till Österrikes femtonde DAC-område, vilket innebär att vinproduktionen i Wachau får ett tydligare geografiskt ursprungsskydd.

Fakta: Jamek Sekt Riesling Brut

Artikelnr: 51646
Producent: Weingut Josef Jamek.
Druva: Riesling.
Land: Österrike.
Distrikt: Wachau, Niederösterreich.
Smaktyp:Torrt, fruktigt och friskt mousserande vin.
Doft/smak: Doften är komplex och smaken har toner av välmogen stenfrukt och örtnoter som avslutas med en elegant och fräsch syrlighet.
Färg: Ljusgult mousserande vin.
Vinifieringsteknik: Produceras enligt champagnemetoden och har fått mogna i över 12 månader efter traditionell flaskjäsning.
Alkoholhalt: 12,5%
Volym: 750 ml.
Förpackning: Flaska.
Passar till: Kombinera med skaldjur, fiskrätter och småplock av olika slag.
Pris: 219 kronor.
Tillgängligt antal flaskor: Endast 240 st. Säljstart 4 maj 2021.

Leverantör: HEBA Food & Beverages AB.

Vinet importeras av HEBA Food & Beverages AB. För ytterligare information om Hebas alla nyheter och sortiment, varmt välkommen att kontakta: Christian Mahrle, Marknads- och försäljningschef på Heba, tel: 070-8667239, christian@heba.se

Om Heba

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985.  Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Christian Mahrle

Presskontakt Sälj- och marknadschef 0457 24085

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985

Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Heba Food & Beverages
Box 142, Kyrkvägen 5