Hedin Automotive slutför förvärvet av Alpina Group

Hedin Automotive slutför förvärvet av Alpina Group

Hedin Automotive expanderar och blir en ledande återförsäljare av BMW och MINI i Schweiz.

Hedin Automotive AG har idag slutfört förvärvet av samtliga aktier i Alpina Group som tillkännagavs den 14 september 2022.

Alpina Group är den största återförsäljargruppen av BMW och MINI i östra Schweiz med cirka 140 medarbetare fördelat på tre fullserviceanläggningar. Företaget omsatte år 2021 cirka 117,5 miljoner euro.

Genom förvärvet expanderar Hedin Automotive sitt fotavtryck i Schweiz ytterligare och är nu landets näst största återförsäljare av BMW och MINI.

Marcus Larsson, VD för Hedin Automotive AG säger:
”Vi är mycket glada över att ha slutfört detta strategiskt viktiga förvärv och att välkomna Alpina Group och dess medarbetare till Hedin Mobility Group. Vår utökade närvaro i Schweiz ger oss utmärkta förutsättningar för att vidareutveckla koncernens BMW- och MINI-affär.”

Alpina Groups verksamhet överförs till Hedin Automotive AG från och med idag den 19 oktober 2022.

Bavaria är inte en traditionell bilåterförsäljare, men en aktiv aktör som har sedan 1996 jobbat för att skapa det bästa återförsäljaralternativet för kräsna, bilintresserade kunde som vill uppleva både körglädje och ägarglädje. Idag är vi en av Nordens största BMW och MINI-återförsäljare. Vi har anläggningar i Stockholm, Uppsala, Gävle, Östersund, Skellefteå, Luleå, Stavanger, Oslo, Gardermoen, Haugesund, Kristianstad, Arendal, Bryne, Lillestrøm, Molde, Kristiansund och Ålesund. Bavaria ingår i Hedin Automotive AS.

Hedin Automotive är ett helägt dotterbolag till Hedin Mobility Group. Bavaria, en av Skaninavias största återförsäljare av BMW och MINI, ingår i företaget tillsammans med Bavaria Oy Finland (BMW och MINI), Hedin Automotive Schweiz (BMW och MINI), Hedin Performance Cars AS (Porsche), GS Bildeler (Norges största oberoende leverantör av reservdelar och tillbehör till BMW), Koed i Danmark och BNC Distribution. Hedin Automotive omsatte mer än 13,5 miljarder NOK och sysselsätter mer än 1 400 personer.

Med cirka 7 500 medarbetare och verksamhet i 13 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största privatägda leverantörer av mobilitetslösningar. Nettoomsättningen var 28,2 miljarder kr under 2021 och koncernen sålde över 125 000 fordon*.

Hedin Mobility Group tillhandahåller försäljning av nya och begagnade person-, transport- och lastbilar samt servicemarknadstjänster till både privat- och företagskunder. Försäljning sker både online och via ett europeiskt återförsäljarnätverk om cirka 260 helägda anläggningar.

Koncernen representerar över 40 varumärken och är även importör för Ford i Sverige; Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark; Hongqi i Sverige och Nederländerna; Dodge och RAM i Europa; och för INEOS Grenadier i elva länder**, samt distributör för MG i Sverige och för BYD i Sverige och Tyskland.

Koncernens verksamhet omfattar därtill grossist- och distributionsverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS.

www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.

www.hedingroup.com

* Inkluderar ca 21 500 sålda fordon hänförliga till överlåtna verksamheter från Hedin Group AB i oktober 2021.
** Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Schweiz.