Första spadtaget för 780 hyresrätter i Lund

I sydöstra Lund är första spadtaget taget för vad som ska komma att bli omkring 780 nya hyresrätter. I området Södra Råbylund börjar nu Heimstaden Bostad bygga moderna och omtänksamma boenden, där första etappen beräknas stå klar 2023. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till cirka 1,4 mdkr.

Enligt Boverkets årliga enkät, där man ber samtliga kommuner beskriva läget på sina respektive bostadsmarknader, framgår det att 212 av Sveriges kommuner rapporterar ett underskott av bostäder 2020. Behovet av nyproduktion är med andra ord stort och Lund är inget undantag.

Heimstaden Bostad förvärvade i våras byggprojektet av Magnolia Bostad som en del i ett större ramavtal och nu sätter man spaden i marken för Södra Råbylund. Med Serneke på totalentreprenad ska tolv fastigheter uppföras, uppdelat i fem etapper, där första etappen om ca 200 hyresrätter beräknas vara redo för inflyttning 2023.

Vi har ett livslångt perspektiv på våra fastigheter och bygger med omtanke om såväl våra hyresgäster som miljö och samhälle i stort. Lund är en stad i stark tillväxt och med vårt projekt Södra Råbylund vill vi bidra till Lunds fortsatta utveckling”, säger Sara Malmberg Macdonald,Head of Asset Management, Heimstaden

Lägenheternas storlek varierar från mindre ettor till stora femmor på 112 kvadratmeter – något som ska tilltala de flesta, så att man oavsett ålder, familje- och livssituation ska hitta ett hem som passar. Fastigheterna certifieras i enlighet med Miljöbyggnad Silver.