Invigning av Heimstadens första nybyggnationsprojekt i Sundsvall

Heimstaden har ceremoniellt invigt sitt första nybyggnationsprojekt i Sundsvall, ett projekt som ska stå klart hösten/vintern 2022. Norra Kajen är en milstolpe för Heimstaden eftersom bolaget inte har bostäder i staden sedan tidigare. Projektet är en del av ett ramavtal med Magnolia Bostad.

Norra Kajen är Sundsvalls nyaste stadsdel som omvandlar det tidigare industriområdet till en vacker, levande stadsdel i bästa söderläge. Totalt ska det skapas 2500 nya bostäder i området med förskola, grönskande parker, torg service och handel. Det är i detta område Heimstaden är i färd med att färdigställa sina första bostäder i Sundsvall.

- Vi är jätteglada att få etablera oss i Sundsvall, det är en otroligt vacker plats med en växande befolkning och vi tror våra omtänksamma bostäder kommer att uppskattas. Förhoppningen är såklart att det ska bli fler Heimstaden-bostäder framöver och Norra Kajen markerar början på vår resa här uppe, säger Ann-Katrin Olsson, Regionchef Heimstaden.

Heimstaden kommer i olika etapper att uppföra omkring 360 genomtänkta och hållbara bostäder. Kvarteret Lastkajen med sina 98 bostäder har preliminär inflyttning hösten/vintern 2022 medan Pollaren med sina 262 bostäder ska stå klar vintern 2023. Bostäderna ska vara 1-4 RoK, ca 25-81 kvm och uppföras i enlighet med Miljöbyggnad silver. Vidare har projektet fått investeringsstöd vilket möjliggör lägre hyreskostnader trots stora investerar.

Heimstadens bostäder ska vara hållbara över tid med hänsyn till miljön och hälsa. I kvarteret Lastkajen och Pollaren byggs fastigheterna med väl valda material som är bra för miljön och de som ska bo där. Att bostäderna uppförs i enlighet med Miljöbyggnad Silver innebär bl.a. att innemiljön behöver uppfylla olika kriterier, såsom ventilation, värme, dagsljus med mera.

Fakta:

• 360 hyresrätter. Kvarteret Lastkajen, 98 bostäder med preliminär inflyttning hösten/vintern 2022. Kvarteret Pollaren, 262 bostäder med preliminär inflyttning vintern 2023.
  • 5-8 våningshus med balkonger. 1-4 RoK, ca 25-81 kvm. Fastigheterna är också rökfria för allas trivsel.
  • 80 p-platser i garage.
  • Uppförda i enlighet med Miljöbyggnad Silver och med investeringsstöd.

Läs mer om projektet Norra Kajen här: https://heimstaden.com/se/nyproduktion/norrakajen/

• bostäder
  • fastigheter
  • sundsvall