Heimstaden i samarbete med 2nd Chance Stödboende

Heimstaden inleder ett samarbete med 2nd Chance Stödboende om ’träningslägenheter’ för socialt utsatta grupper som står utanför den ordinarie bostadsmarknaden. Lägenheterna ska skapa trygghet och främja övergången till ett självständigt liv.

- Heimstadens vision är att erbjuda omtänksamma boenden och berika de lokalsamhällen vi är verksamma i. Vi gör det på många olika sätt, ett är att öronmärka ’träningslägenheter’ till individer med särskilt behov av att komma på fötterna och växa genom en trygg bostad. Vi är glada över möjligheten att samarbeta med 2nd Chance Stödboende och bidra med våra resurser, säger Ann-Katrin Olsson, regionchef på Heimstaden.

Träningslägenheter
Samarbetet med 2nd Chance påminner om de s.k. sociala kontrakt Heimstaden erbjuder idag. Alltså boenden som hyrs av offentliga aktörer och som upplåts åt personer som saknar möjligheten att skaffa sig en bostad. Heimstadens målsättning är att minst 3% av hyreskontrakten ska vara sociala kontrakt med fokus på utsatta grupper i stort behov av ett tryggt hem.

Heimstaden kommer erbjuda lägenheter till 2nd Chance som de förmedlar vidare till sina klienter, efter att socialtjänsten givit sitt godkännande. Syftet är att skapa trygghet för 2nd Chance klienter och förbereda dem för den ordinarie bostadsmarknaden och ett självständigt liv. Träningslägenheterna erbjuds under en begränsad tid i Stockholm.

- Som ett led i vårt boendestöd vill vi kunna erbjuda en möjlighet att bo i eget hushåll i egen lägenhet under viss tid, som ett led i vägen ut på den ordinarie bostadsmarknaden, säger Henrik Nilsson, vd, på 2nd Chance Stödboende.

Om 2nd Chance Stödboende
2nd Chance Stödboende öppnar sin verksamhet 1 april i Slagsta, söder om Stockholm. Stödboendet riktar sig till personer från 21 år som vill ha en andra chans i livet. Verksamheten vänder sig till personer med bakgrund i missbruk, kriminalitet och/eller psykisk ohälsa med behov av psykosocialt stöd. För mer information se www.2ndchance.se