Katrineholm steget före HIK

Återigen en bra insats, men ånyo egna misstag som avgör. HIK gjorde en godkänd insats borta mot Katrineholm, men fick ändå se sig slagna med 7-2 (3-1) mot sörmlänningarna.

– Vi blir återigen hårt straffade för våra egna misstag, säger HIK:s assisterande tränare Anders Ekström.

Katrineholm (KB) började i ett högt tempo. Med en fin frenesi i anfallsspelet satte KB högsta fart och det blev heller inte lättare då lagkaptenen Thomas Arvidsson bröt klubban på moståndarben redan efter 56 sekunder, med en tiominutrare på botbänken som föjld. Men hemmalagets press kom av sig och det slarvades hej vilt. Istället kunde HIK flytta upp positionerna och efter fem minuter kom matchens första mål. På en kontring kunde ”Adde” Karlsson slå in 0-1 på kontring och vinkelskotta in sitt första allsvenska mål för HIK. Drömstart!

Det vita bortalaget var nära flera gånger efter ledningsmålet och straffade KB rejält för sina misstag i uppspelsfasen. Men precis som alla de andra matcherna i säsongsinledningen blir HIK rejält straffade. Först kvitterar Katrineholm på en styrning (!) på frislag. Och bara minuten senare slog hemmalaget in 2-1 på hörna – efter att HIK själva haft ut bollen. Återigen straffas egna misstag hårt.

HIK repade dock mod och hade flera bra målchanser. Men dessvärre var innerstolpen och två fina räddningar av Henrik Karlsson i vägen. Istället kom tunga 3-1 efter att HIK trillat i uppspelsfasen och gett Marcus Lagerbäck en autostrada mot Anton Kärrbrink i bortamålet. Ställning 3-1 i halvtid. Något mål för mycket för ett föga imponerande KB.

HIK ägde de första 20 minuterna av den andra halvleken. Katrineholm såg trötta ut och hade svårt att etablera ett spel. Det såg verkligen inte ut som att det var en nykomling som spelade just då på Backavallen. KB gick på knäna, men de vassaste chanserna uteblev tyvärr. Istället kunde KB utnyttja ytterligare ett misstag då en resning tog på egen medspelare. Kapten Jesper Ekström utnyttjade det och slog in 4-1. Där gick luften ur bortalaget en aning och trots timeout orkade HIK att vända på steken. Närmare än 5-2 (målskytt Jonas ”Gröten” Tjomsland) kom inte HIK. Matchen slutade till slut 7-2 till hemmalaget. Inte helt rättvist.

– Jag anser fortfarande att vi lika gärna kunnat vunnit. Resultatet är egentligen missvisande då matchen verkligen stog och vägde vid ställning 3-1. Var knappt orolig då. Vi hade dem i brygga, men istället gjorde vi ett misstag som gav 4-1. Riktigt tungt givetvis, säger Anders Ekström.
– Katrineholm var snabba och kvicka, men jag tycker absolut att vi kunde ha vunnit med tanke hur matchen artade sig. Men vi blir återigen hårt straffade för egna misstag och kanske är det fortfarande lite orutin och ovana som lyser igenom. Men vi knyter nävarna och kommer igen. Nu har vi gjort två bra matcher i rad ändå.

I HIK ger vi lite extra plus till Timmy Härdin, Per Engström, Thomas Arvidsson och Adde Karlsson.

Nu väntar en tuff period med början på onsdag. Då möter HIK derbykolleganTellus på Zinken. Start 19:00. På lördag kommer UNIK på besök till Vallen, start 14:00. Välkommen.

Katrineholm – HIK, 7-2 (3-1)
Målskyttar: Tjomsland, Adde Karlsson
Utvisningar: HIK 1x10
Publik: 210, Backavallen