Peter Jöback  Sara Sommerfeld  Sanna Martin  Emelie Löfmark  Patrik Krall  Karin Inde  Mikael Solfors Matilda Westerman  Lisa Nilsson  Agneta Willman  Maria Molin Ljunggren  Åsa Holmgren
Peter Jöback Sara Sommerfeld Sanna Martin Emelie Löfmark Patrik Krall Karin Inde Mikael Solfors Matilda Westerman Lisa Nilsson Agneta Willman Maria Molin Ljunggren Åsa Holmgren

Mer krisstöd till kulturen – tack till alla som engagerat sig för att rädda branschen

Sveriges Producenter och Privatteatrar

Idag röstar riksdagen ja till mer krisstöd till kulturen. Sveriges Producenter och Privatteatrar har kämpat hårt för att få stöden på plats och är idag därför mycket glada över att vi blivit lyssnade på. Det nya krisstödet och lättade restriktioner kommer vara avgörande för att branschen ska kunna överleva och återhämta sig efter två år av mer eller mindre nedstängning.

• Idag är en dag när vi i kultursverige kan andas ut! Nu kan vi återigen börja göra oss redo för att låta publiken uppleva den magiska känslan av att jubla tillsammans igen på konsertarenor, teatrar och på musikaler över hela landet. För att det ska bli möjligt är det nu av största vikt att pengarna snabbt kommer branschen till del, säger Emelie Löfmark, ordförande för Sveriges Producenter och Privatteatrar.

Förslaget som röstas igenom i riksdagen i eftermiddag, innebär 1 miljard i krisstöd till branschen samt 2 miljarder till ett förbättrat evenemangsstöd, och bygger på ett utskottsinitiativ från Moderaterna som nu fått stöd i riksdagen av samtliga partier. Det ger kulturen 2,5 miljarder mer än regeringens ursprungliga förslag, totalt 3 miljarder.

• Vittnesmål från en bransch i akut kris samt konstruktiva samtal med en rad partier har lett till att riksdagen nu visat att de vill rädda kultur- och evenemangsnäringen. Vi är idag glada över att nu slippa den mest akuta oron över konkurser och att vi istället kan blicka fram emot en ljusnande framtid. Nu utgår vi från att regeringen snabbt ser till att dessa medel kommer branschen till del. Vi är inte nöjda förrän vi sett att stöden är framme hos dem som behöver dem, säger Emelie Löfmark, ordförande för Sveriges Producenter och Privatteatrar.

Sveriges Producenter och Privatteatrar vill tacka alla som engagerat sig i kampen för stärkta krisstöd till kulturen, såväl alla enskilda kulturarbetare och artister som de politiker som tagit sig tid att sätta sig in i branschens akuta situation.

• Våra grannländer Danmark och Norge släpper nu på alla restriktioner och det är något vi ser fram emot att även Sverige snart ska ta efter! Vårt slutgiltiga mål är att kunna öppna upp våra verksamheter igen och spela för fulla salonger och arenor. Vi vill återgå till att vara en självfinansierad näring som återigen står på egna ben och erbjuder publiken evenemang i världsklass, säger Emelie Löfmark.

Om Sveriges Producenter och Privatteatrar
Sveriges Producenter och Privatteatrar står bakom stora delar av Sveriges kulturliv och är ett viktigt komplement till de skattefinansierade kulturinstitutionerna. Sveriges Producenter och Privatteatrar är en förening bestående av tolv kulturarrangörer: 2Entertain/China Teatern, All Things Live, Cirkus Arena/Pop House, Göta Lejon, Julius Production/Nöjesteatern, Krall Entertainment, Lifeline Entertainment, Lorensbergsteatern/Kulturtuben, Oscarsteatern/Vicky Nöjesproduktion, Scalateatern, Villman Produktion/Maximteatern och United Stage. Vi är helt egenfinansierade och vår ordinarie verksamhet får inga kommunala, regionala eller statliga bidrag för vår verksamhet.

För mer information och kontakt hör av er direkt till:

Emelie Löfmark, ordförande Sveriges Producenter & Privatteatrar, 070-7333372 eller Patrik Krall ‭070-5666902‬