EUGEN 9 ÅR – SVERIGES YNGSTA DRÖNARPILOT

I fredags blev Eugen Enqvist officiellt Sveriges yngsta professionella drönaroperatör. Då landade tillståndet från Transportstyrelsen i brevlådan, där Eugen står inskriven som befälhavare för en DJI Phantom 4 Pro.

– Det känns häftigt. Och konstigt. Det är liksom ett helt land, och jag är den yngsta, säger Eugen.

Eugen, som fyllde nio i februari, flyger drönaren åt sin mamma, fotografen Paulina Westerlind. I födelsedagspresent fick han en drönarutbildning hos flygfotoföretaget Helikopterfoto Stockholm. Kursen gick Eugen och Paulina tillsammans.

– Vi blev inspirerade och faktiskt lite rörda av förfrågan, berättar Francois Texier som är utbildningsansvarig på Helikopterfoto Stockholm.
– I våra ordinarie kurser utbildar vi fotografer och tekniker på ganska hög nivå, och där ansåg jag att det skulle det vara lite svårt för en nioåring att hänga med. Men Paulina skrev så målande i ett e-mejl om hur de hade startat upp sitt drönarprojekt tillsammans och hur fel det skulle kännas för henne att gå en kurs utan hennes andra ”drönarhälft”.

Därför erbjöd Francois mor och son en skräddarsydd kurs på en nivå som skulle fungera för båda.

– Men jag blev faktiskt rätt häpen, både av Eugens uppenbara teknikbegåvning och av hur snabblärd han var. Vi kunde hålla en imponerande hög nivå, säger Francois Texier.

Paulina Westerlind har jobbat som fotograf i femton år var länge en av Sveriges mest välrenommerade bröllopsfotografer. När Eugen föddes gick det inte längre att vara borta på bröllopsuppdrag helg efter helg, så Paulina ändrade inriktning. I dag fotograferar hon för storföretag som Kungsleden, AMF Fastigheter och Nordea. Nu ser hon fram emot att utveckla bildspråket genom att börja fotografera från nya vinklar och perspektiv.

– Vi är jättenöjda med kursen, säger Paulina. Den tog oss till en helt ny nivå. Inte minst fick vi ett uppvaknande vad gäller säkerhetsfrågor. Dessutom fick vi med en framtida träningsplan och har just fått hem tillstånd och försäkringsbrev.

– Det viktigaste jag lärde mig är nog att man ska slå på sändaren innan man slår på drönaren, och att man måste vara väldigt försiktig med batterierna. Det visste jag inte innan. säger Eugen.
– Det roligaste vara att träna på avancerad flygning, att rita bokstäver med drönaren och så.

Vad är det som är så roligt med att flyga drönare?

– När man tittar på skärmen samtidigt som man styr så känns det som att man flyger själv, som att man är där uppe i luften. Men jag har hört att det är ännu häftigare med videoglasögon. Det vill jag testa, säger Eugen.

Drönarflygning är i Sverige omgärdat av ett gediget regelverk, men någon nedre åldersgräns för att få flyga yrkesmässigt finns inte.

– Men jag trodde ändå inte att de skulle godkänna mig, säger Eugen. Man måste ju fylla i var man har lärt sig flyga drönare, så mamma skickade med en bild på mig när jag går kursen. Det var nog därför det gick bra.

Framtiden har Eugen ganska klar för sig.
– När jag är femton vill jag vara Sveriges bästa drönarfotograf, eller i alla fall en av de bästa. Sen vill jag bli författare eller fotbollsproffs.

Läs mer här.

• drönar-utbildning