Hello World! når 15 000 medlemmar

Den ideella föreningen Hello World! har nått 15 000 medlemmar. Föreningen grundades 2015 och har växt i snabb takt. Vid samma tidpunkt förra året hade föreningen precis passerat 10 000 medlemmar och kurvan fortsätter uppåt.

– Det är oerhört glädjande att vi har passerat 15 000 medlemmar. Och fler kommer det att bli! Vi växer och tillsammans tänder vi fler digitala stjärnor än någonsin, säger Maria Arneng, Generalsekreterare, Hello World!

I takt med att föreningen växer, expanderar Hello World! sin verksamhet och i sommar anordnar de sitt första läger i Göteborg.

– Tack alla ni som ger oss möjlighet och inspiration att fortsätta framåt, säger Maria Arneng.

Hello World! har sedan tre år tillbaka haft lägerverksamhet i Stockholm, vilket de har även i sommar. På lägret kombineras digitalt skapande med olika sommaraktiviteter. Nytt för i år är bland annat digital musikproduktion.

Ämnen

Hello World! är en allmännyttig ideell förening som med läger och helgmeetups sprider intresse och kunskap om naturvetenskap, teknik, innovation och konst med digitala verktyg. Med stipendier, lånedatorer, inkomstbaserade avgifter, fria resor till och från lägret samt riktade satsningar bidrar föreningen till integration och en ökad andel tjejer och gör digitalt skapande lättillgängligt för alla barn och ungdomar oavsett bakgrund och förutsättningar.

Genom Hello World! samverkar företag, högskolor, studenter och samhälle för att säkerställa kompetensbehovet inom naturvetenskap, teknik och IKT för ett konkurrenskraftigt Sverige.

Maria Arneng

Presskontakt Generalsekreterare +46 76 006 94 13

Vi tänder framtidens digitala stjärnor!

Hello World! är en allmännyttig ideell förening som med sitt "techy after-school program" uppmuntrar och sprider intresse och kunskap om naturvetenskap, teknik, innovation och konst med digitala verktyg. Vi tänder framtidens digitala stjärnor med kostnadsfria aktiviteter, lånedatorer och riktade satsningar till tjejer och andra underrepresenterade grupper inom tech. Vi gör digitalt skapande lättillgängligt för alla barn och ungdomar oavsett bakgrund och förutsättningar.

Genom Hello World! samverkar företag, högskolor, studenter och samhälle för att säkerställa kompetensbehovet inom tech för ett konkurrenskraftigt Sverige.

Hello World! Ideell förening