Tommy Johnsson, nybliven helsingborgare och blivande volontär under H22 City Expo

Veteranen som sträckte ut en hand till H22 City Expo

Tommy Johnsson var sju år gammal när han reste med föräldrarna till storstaden Helsingborg för att besöka H55. Han var här på H99 också. På sina jobbresor ute i vida världen har han varit med om andra stora utställningar, som den i Shanghai för tio år sedan.

Han hade en del på fötterna när han anmälde sig som volontär för att hjälpa till med H22 City Expo till sommaren.

Högerpartiet, Dagens Nyheter och högre svenska militärer gör gemensam sak och kräver att Sverige skaffar fram en egen atombomb. Elvis Presley inleder sin första turné i USA. Och i Helsingborg gör H55-utställningen succé. Under tre månader kommer en miljon människor till Sundets Pärla för att spana in modernt boende, hypermodern hemutrustning och banbrytande design.

Det här är tre exempel på höjdpunkter om du går in på Wikipedia och vill veta vad i hela friden som hände av vikt i Sverige och världen nådens år 1955.

Tommy Johnsson från Perstorp var med 1955. Han var sju år gammal och följde med föräldrarna från Hässleholm till den bra mycket större staden Helsingborg. De tog familjens splitter nya bil, en grön Ford Taunus, den första bilen någonsin i familjens ägo.

Tommy Johnssons familj tog familjens splitternya bil, en grön Ford Taunus, och körde från Hässleholm till Helsingborg. Det var den första bilen någonsin i familjens ägo.
En 7-årig Tommy Johnsson åker karusell på H55-utställningen.

– Det var en stor sak för mig och hela familjen. Första gången jag kom till en stor stad. Jag har minnesbilder från Parapeten.

– Vill man locka folk så måste man ha musikunderhållning. På H55 spelade Alice Babs, Povel Ramel och Lasse Lönndahl, dåtidens svenska artistelit. Och det fanns 174 solister i olika orkestrar. Det ska bli spännande att se vilka som uppträder nu. The Sounds?

Tommy Johnsson har just kommit tillbaka från ett gympapass på Filborna. Gymmet ligger inte långt från hans nya hemmakvarter i Vasatorps trädgårdsstad. Han och frun flyttade till Helsingborg för fyra år sedan, när den 74-årige aktive senioren just hade stämplat ut från sitt arbete på Perstorp AB. De ville komma närmre de fyra barnbarnen i Viken och Helsingborg.

Tommy har inte vilat på lagrarna i sin nya hemstad. Han tvekade aldrig när han fick klart för sig att man kunde anmäla sig som volontär till H22 City Expo. Tommy ville vara värd.

– I Perstorp var jag aktiv i flera olika föreningar. Och jag hade hand om besöken i Plastens Hus. Men sedan avvecklade jag alla engagemang i Perstorp och fick tid över. Jag har varit intresserad av volontärarbete i allmänhet, men H22 City Expo kändes helt naturligt. Det är intressanta ämnen som ska upp på dagordningen och det är kul att träffa folk. Dessutom kände jag att jag kunde göra nytta. Jag talar både engelska, italienska och tyska och har jobbat mycket ute i världen när jag basat för fabriksbyggen. Framförallt i Kina. Mitt sista stora jobb för Perstorp var i Saudiarabien.

Från H55 minns hans 7-åriga jag inte så mycket. Men Tommy har läst på i efterhand. Om artisterna och nymodigheterna som visades. TV-soffan, vilken grej. Och det pratades om samhällsförändringar, som att vi skulle få ett konsumtionssamhälle. Han säger att i backspegeln framstår H55 som en milstolpe, en plats dit framtiden kom för att visa upp sig och sedan trycka plattan i mattan.

– Jag var i Helsingborg på H99 också, när Norra Hamnen blev en del av det moderna Helsingborg. En väldig förbättring av hela cityområdet. Men jag minns att jag var förvånad när jag kom in i lägenheterna. Det var så modernt. Det fanns inte en enda plats att hänga en tavla på.

Tommy har varit på flera jättelika mässor ute i världen. Shanghai 2010. Med parollen A better city, a better life. Han var på den svenska paviljongen då, där dalahästar trängdes med Pippi Långstrump, utan att bli övermåttan imponerad. Däremot fascinerades han av den kinesiska paviljongen som målade upp en framtid med skyskrapor klädda med växtlighet.

Tommy utanför framtidspaviljongen på den stora stadsmässan i Shanghai 2010.

– Där skulle man ha allt man behövde precis där man bodde. Mat, arbete, sjukvård. Det skulle gå att stoppa ett finger i ett hål i väggen och så skulle man få en diagnos och medicin hemskickat. Dit har vi kanske inte kommit ännu men vi börjar i alla fall få grönare städer med färre bilar. Det räcker med att åka till Amsterdam, jag var där i höstas. Inga bilar på helgerna, men en massa flanörer. Restauranger och hantverk överallt. Mer umgänge. Det tror jag på. Det måste ju inte vara hugget i sten att de stora butikskedjorna ska vara centrumens hjärta.

– Ska vi klara miljömålen så är ju mindre konsumtion en nödvändighet. Det är så mycket förändringar som behövs. Och de här förändringarna måste politikerna få folk att acceptera. En intressant utmaning. Det ska bli spännande att se vad de har för lösningar att presentera på H22 City Expo.

Han vet inte exakt vad han har att vänta sig när han signat upp som värd för H22 City Expo. Det kommer att ge sig de närmsta veckorna. Tommy är redo att hugga in där han behövs. Men han har tankar.

– På Plastens Hus i Perstorp hade vi ofta besöksgrupper som kom från bussresor. Pensionärer. Jag tänker att det kommer en massa bussar till Helsingborg under H22 City Expo. Vem ska paketera det och bestämma vad man ska se och när? Vem ska guida? Och vem pratar innan med alla pensionärsföreningar som vill ordna utflykter? Sådant är jag nyfiken på och sådant kan jag tänka mig att hjälpa till med. Jag är van att ta hand om besöksgrupper och förhandlingsdelegationer.

– Sen undrar jag hur vi ska ordna det för alla bilar? Det pratas om miljonpublik. Jag har räknat på det här och kommit fram till att det kan komma så mycket som tio tusen extra bilar om dagen, mot normalt. Det kommer att bli väldigt trevligt på stan men var ska bilarna vara? När det är stora industrimässor i Tyskland så har man jättelika parkeringar en bit utanför staden och sen går det transferbussar in till mässan.

– Och sen är det underhållningen. Den är jag också nyfiken på. Det kommer att bli hur trevligt som helst och finnas mycket intressant att titta på och lyssna på. Men det är artisterna som drar de stora massorna till det andra som är intressant. Jag följer programmet med intresse efter hand som det presenteras och ser fram emot att få hjälpa till.

– Jag är nyfiken på hur AI, självgående bilar och robotar kan göra det bättre för oss. Jag har redan sett det som händer på Drottninghög, som ligger nära mig. Hur centrumet byggs om, IKEA:s matmarknad, nya busslinjer. Det är spännande att se hur ett område kan utvecklas. Och jag tänker att expon kan göra nytta när vi knyter nya kontakter med Asien, där så mycket händer.

Fler artiklar inför H22 City Expo finns här.