Foto: Martin Giles. På bild: Ödåkra Jazz är en av många duktiga aktörer som får stöd av Kulturnämnden i Helsingborg.

Åtta miljoner kronor i kulturstöd till Helsingborgs lokala kulturliv

Varje år fördelar kulturnämnden i Helsingborg nästan åtta miljoner kronor i stöd till det lokala kulturlivet. Syftet är att stimulera ett rikt och mångsidigt kulturutbud som ger helsingborgarna möjlighet att själva skapa, arrangera och ta del av kultur - i staden såväl som på landsbygden.

För 2023 har 19 kulturföreningar och 10 fristående museer och arkiv beviljats 5,5 miljoner kronor i verksamhetsstöd. Verksamhetsstödet är ett årsbaserat stöd som kan ges till organisationer som årligen arrangerar ett flertal publika program. I Helsingborg finns det föreningar inom flertalet kulturyttringar som alla bidrar till ett varierat kulturutbud av hög kvalitet.

För kulturprojekt på professionell nivå och amatörnivå finns projektstöd som kan sökas under fyra perioder varje år. I årets första ansökningsomgång har 450 000 kr fördelats till projekt inom bland annat teater, musik och konsthantverk.

– Ett av kulturpolitikens mål är att Helsingborgarna själva ska kunna utöva konst och kultur på olika sätt. Stöden till de fria kulturorganisationerna är fundamentalt för att möjliggöra detta. Dessutom ger det helsingborgarna ytterligare tillgång till lokal kultur. Därför är jag otroligt glad över att vi, i dessa ekonomiskt svåra tider, har kunnat hålla uppe budgeten för kulturstöden, säger kulturnämndens ordförande Alexander Kolind.

Kulturdirektör, Mats Hallberg, understryker det fria kulturlivets roll i Helsingborg.

– Det fria kulturlivet i staden har en mycket viktig roll och tittar man på listan över stödtagare så förstår man hur brett stadens kulturliv är. Men jag vill också understryka att vi inte ska vara nöjda här. Vi ska fortsätta utveckla samarbeten så det blir ännu bättre, skapa ännu tydligare möjligheter för kulturskapare och ett ännu rikare utbud för Helsingborgarna.

Mer information om kulturstöd finns på helsingborg.se

Aktuell lista över stödtagare per datum 20 februari finner du bifogat.

Mats Hallberg, kulturdirektör Helsingborgs stad.
    0730-28 22 53 eller mats.hallberg@helsingborg.se

Hilda Knafve, avdelningschef på kulturutveckling, Helsingborgs stad.
    0708-31 43 85 eller hilda.knafve@helsingborg.se