Ett av föreningens mål är att butiken ska vara komplett, det vill säga att det ska gå att göra alla sina vanliga matinköp här. Bild: David Lundin

​De erbjuder helsingborgarna hållbar mat

En Stockholmare åkte till New York och fick en idé som förverkligades i Helsingborg med pengar från Visionsfonden. Nu erbjuder Matkooperativet hållbar mat i butiken i centrala Helsingborg.

Hanna Bergström kommer från Stockholm men det var när hon bodde i New York som hon fick upp ögonen för fenomenet matkooperativ. Hon gick med i ett och när hennes pojkvän hälsade på henne började de drömma om att starta ett eget kooperativ. När Hanna Bergström flyttade hem igen gick flyttlasset till kärleken och studierna i Helsingborg. Och drömmen från New York blev verklighet.

– I Skåne finns det så många lokala matproducenter men också ett stort engagemang och intresse för mat. Det var förvånansvärt enkelt att starta upp föreningen och hitta människor som ville engagera sig, säger Hanna Bergström.

Syftet med Matkooperativet är att erbjuda Helsingborgarna hållbar mat. Hållbar innebär att maten helst ska vara ekologiskt odlad, men också att den är lokalproducerad.

– Sen strävar vi efter ekonomisk hållbarhet också, att vi försöker sänka priserna och göra maten vi säljer här tillgänglig för fler. När vi går med vinst kan vi använda pengarna till att utveckla vår verksamhet eller sänka priserna, säger Hanna Bergström.

Själva verksamheten drivs av en förening och alla som är medlemmar i föreningen får fem procents rabatt i butiken. Om man dessutom engagerar sig sex timmar i månaden får man 20 procents rabatt. Just nu är det omkring 40 personer som turas om att jobba i butiken.

– Vi försöker vara en platt organisation och alla som engagerar sig får vara med och bestämma, säger Hanna Bergström.

För att dra igång verksamheten behövde Matkooperativet ett startkapital. En del fick de in via Kickstarter, en insamlingssida på nätet. Men en del kom också från Helsingborgs stads visionsfond.

– Vi fick pengarna i ett viktigt skede, alldeles innan vi startade. Det gjorde att vi hade möjlighet att hålla evenemang och sprida kunskap om hållbar mat. Vi kunde också anordna marknader. Stödet gjorde att vi hade en stabil grund att stå på.

Hanna Bergström hoppas att fler ska våga satsa på sina drömmar, stora eller små, och söka pengar från Visionsfonden.

–Jag tror att många människor går omkring och drömmer om olika saker och Visionsfonden ger möjlighet att faktiskt få prova. Har man bara en idé så tycker jag att man ska köra.