Pia Tham - Bird land 7 (konstverk med på Nordisk salong 2021-2022 på Dunkers kulturhus)

Dunkers kulturhus och Helsingborgs konstförening arrangerar konstföredrag

Dunkers kulturhus och Helsingborgs konstförening arrangerar tre konstföredrag i januari, februari och mars. Det blir ett nytt ämne och ny föreläsare varje gång och först ut är ett föredrag om konstsalonger ur ett historiskt perspektiv med Joakim Sprung. Man följer sedan upp med en kväll om kulturhuset Ravinen i Båstad och om konstnärskolonier i Norden. Föredragen är ungefär 60 minuter och det ingår även fri entré till utställningen Nordisk Salong 2021 som visas på Dunkers kulturhus.

Om konstsalonger ur ett historiskt perspektiv
13 januari 18.30
I en konstsalong visas oftast konst från en rad olika konstnärer. Joakim Spring är lektor i konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet. I det här föredraget berättar han mer om vad en konstsalong är för något, dess betydelse och hur de uppstod. Föredraget handlar om konstsalonger ur ett historiskt perspektiv.

Från dröm till verklighet. Kulturhuset Ravinen Båstad.
17 februari 18.30
Elisabeth Alsheimer Evenstedt håller ett föredrag om hur drömmen om kulturhuset Ravinen till slut blev verklighet. Kulturhuset invigdes i oktober 2021 och den här kvällen delar Elisabeth med sig om den långa resan som började med en dröm. Elisabeth Alsheimer Evenstedt har bland annat varit intendent vid Wanås skulpturpark och Thielska galleriet i Stockholm. Hon har också varit verksamhetschef på Dunkers kulturhus och Kulturmagasinet i Helsingborg.

Konstnärskolonier i Norden
10 mars 18.30
Konstnärskolonier har funnits över hela världen. Vissa har varit mer betydande än andra. Det har också funnits en hel del konstnärskolonier i Sverige under åren och om dessa berättar författaren och konstkritikern Thomas Kjellgren. Konstnärskolonier i Norden vigs åt konstnärerna från Arildgruppen, Varbergsskolan, Söndrumgruppen och Drakabygget.

Föredragen är ett samarbete mellan Dunkers kulturhus och Helsingborgs konstförening. Biljetter säljs på Dunkers kulturhus och online via Ticketmaster. Besökare kommer att behöva visa upp ett giltigt vaccinationsbevis och giltig legitimation för att deltaga på föredragen.  Mer information om aktuell information kring covid-19 och vaccinationsbevis finns på Dunkers kulturhus webbplats.

Arrangemangskontakt

Annelie Valefors Godden