Filbornaskolan i Helsingborg har blivit Riksidrottsgymnasium för simning.  Foto: Found
Filbornaskolan i Helsingborg har blivit Riksidrottsgymnasium för simning. Foto: Found

Riksidrottsgymnasium i simning till Helsingborg och Filbornaskolan

Svenska simförbundet, Riksidrottsförbundet och Skolverket är överens om att Helsingborg och Filbornaskolan är den rätta platsen för det nya riksidrottsgymnasiet i simning.

Kombinera studier med elitsatsning på simning
Riksgymnasiet i simning är till för ungdomar som vill kombinera studier med en elitsatsning på simning mot internationell nivå. Målet med riksidrottsgymnasiet är att ge satsande juniorer möjlighet att förena skola och elitidrott.

Idrottsutbildning av hög kvalitet
Filbornaskolan är en gymnasieskola med en bred idrottsutbildning som håller hög kvalitet. Det är både Svenska simförbundet och skolans elever överens om.

- Helsingborg har en mycket stark simidrottsmiljö med hög ambitionsnivå och bra daglig verksamhet. Helsingborgs simsällskap har tillsammans med Filbornagymnasiet byggt upp en gymnasie- och elitidrottsmiljö som ger möjlighet till god eliförberedande verksamhet tillsammans med bra studiemöjligheter. När vi åter valde att ansöka om ett riksidrottsgymnasium i simning var Helsingborg och Filbornaskolan ett givet alternativ, förklarar Henrik Forsberg, sportchef på Svenska simförbundet och ansvarig för förbundets arbete med riksidrottsgymnasium.

Fyraårig idrottsutbildning i simning på Filbornaskolan
Lennart Eklund är en stolt och glad biträdande rektor på Filbornaskolan i Helsingborg:
- Riksidrottsgymnasiet i simning på Filbornaskolan betyder att gymnasieelever från hela Sverige som vill elitsatsa i simning, får väldigt bra möjligheter här. Parallellt med gymnasieutbildningen får de utvecklas så långt som möjligt i sin idrott under sina fyra år här hos oss och sedan förhoppningsvis kunna fortsätta med en seniorkarriär efter gymnasiet. I Helsingborg har vi också bra idrottsanläggningar och en framgångsrik simklubb. Helsingborgs simsällskap är en av de ledande klubbarna i Sverige.

Sista ansökningsdag 15 oktober
Filbornaskolan antar fyra elever per år till riksidrottsgymnasiet i simning. Sista ansökningsdag är 15 oktober för start hösten 2017. Ansökan görs på Svenska simförbundets webbplats.

Läs mer om Filbornaskolans riksidrottsgymnasium på www.helsingborg.se/filbornaskolan
Filbornaskolan är en del av Helsingborgs stads skolor.

För mer information kontakta:
Lennart Eklund, Biträdande rektor på Filbornaskolan i Helsingborg
lennart.eklund@helsingborg.se