"Det är viktigt att vi hindrar den organiserade brottsligheten från att lura till sig invånarnas skattepengar så att de kan användas där de behövs", säger Jonas Berg, säkerhetschef vid Helsingborgs stad.

Så kraftsamlar staden mot den organiserade brottsligheten

Den organiserade brottsligheten breder ut sig. Även Helsingborg drabbas och därför bedriver staden sedan flera år tillbaka ett målinriktat arbete för att förebygga och motverka den här typen brottslighet. Nu kraftsamlar stadens förvaltningar ytterligare.
- Skattepengar ska gå till det som de är avsatta för. Inte till att finansiera kriminella nätverk, säger Jonas Berg, säkerhetschef i Helsingborgs stad.

Inför den stundande lågkonjunkturen ser Helsingborgs stad det som särskilt viktigt att motverka fusk i form av bedrägerier, korruption och kriminell påverkan. Invånarna och företag i Helsingborg ska kunna lita på stadens förmåga i det här avseendet.

- Det är viktigt att vi hindrar den organiserade brottsligheten från att lura till sig invånarnas skattepengar så att de kan användas där de behövs, säger Jonas Berg, säkerhetschef för Helsingborgs stad.

Staden har vidtagit flera åtgärder för att förebygga och motverka den här typen av brottslighet.

Arbetsmarknadsförvaltningen, som bland annat ansvarar för försörjningsstöd, har sedan flera år så kallade FUT-utredare (utredare av felaktiga utbetalningar). Deras arbete har gett goda erfarenheter och bra resultat. Sedan ett år har arbetsmarknadsförvaltningen ingått i ett pilotprojekt tillsammans med Skatteverket där man samverkat kring den sökandes folkbokföring och på så sätt kunnat förhindra felaktiga utbetalningar.

Vård- och omsorgsförvaltningens har sedan 2022 en ny enhet med ansvar för att utreda och återkräva felaktiga utbetalningar. Redan har ett flertal ärenden lett till krav om återbetalning eller avslagen utbetalning.

Resultatet hittills, om besluten skulle stå sig i rätten, är en besparing av skattemedel på närmare 2 miljoner kronor. Pengar som, om de utbetalats, hade främjat kriminalitet eller osund konkurrens. Även här sker arbetet genom myndighetssamverkan och bidragsbrott polisanmäls alltid.

Staden behöver även allmänhetens hjälp. Därför finns en e-tjänst på stadens hemsida där invånare kan tipsa om man misstänker att någon får ekonomiskt bistånd på felaktiga grunder.

På stadsledningsförvaltningen granskas nu avtal och anbud. Man tittar på företaget som lägger anbud men även på underentreprenörerna. Uppföljningar av några av stadens drygt 800 leverantörsavtal har hittills lett till att en underleverantör uteslutits och att fördjupade kontroller pågår i ytterligare en handfull fall. Stadens granskningar bidrar till en sund konkurrens samtidigt som moms och avgifter kommer in som det är tänkt.

Det andra hotet är parallella samhällsstrukturer. Med det menas en lokal social ordning som inbegriper ett alternativt system för ekonomi, rättsskipning samt andra normer än i det svenska samhället i övrigt.

Stadens enhet för trygghet och säkerhet har medarbetare med huvuduppgift att bevaka lokala fenomen och aktörer inom den organiserade brottligheten och samordna myndighetsgemensamma insatser mot dessa där det finns indikationer på att det förekommer lagöverträdelser. Det kan handla om försäljning av illegala varor under disk, undandragande från moms och skatt eller penningtvätt.

- Tyvärr ser vi en risk att dessa verksamheter blir fler och större när inflationen gör att fler invånare får det ekonomisk svårt och letar efter det billigaste alternativet. Därför är det bra att vi kommit igång med det här arbetet, säger Jonas Berg.

Ett tredje hot är narkotikabrottsligheten och det grova våldet som följer med den. Helsingborgs strategiska läge vid gränsen till kontinenten är viktigt för den organiserade brottslighet som tjänar pengar på narkotikahandel. Även här arbetar Helsingborgs stad brett med myndighetssamverkan. Det kan handla om insatser mot verksamheter som misstänks tvätta pengar från narkotikahandel eller brottsförebyggande åtgärder kopplade till hamnen, som ägs av staden.

Stadens arbete mot organiserad brottlighet har börjat ta form och ge resultat. Alla förvaltningar och bolag deltar i det här arbetet och samarbetet med lokalpolisområde Helsingborg och tullen fungerar väldigt bra.

- Det är vår övertygelse att vi tillsammans gör det svårare för de kriminella och bidrar till en bättre stad för invånarna, säger Jonas Berg.