Jonas Nilsson är lärare på Olympiaskolan och initiativtagare till projektet med Virtual Reality.

Virtual Reality på Olympiaskolan med ATEA

På Olympiaskolan arbetar det humanistiska programmet med moderna digitala verktyg i historieämnet. Här kan eleverna till exempel besöka Helsingborg under förra sekelskiftet eller ta rollen som frigjord flapper på 1920-talet med hjälp av green screen, 360-bilder och VR-teknik.

– Genom att låta eleverna uppleva världen genom modern teknik kan vi främja deras lärande. De får intryck som förstärker deras kunskaper inom ämnesområdet, och det är även en utmaning för mig som lärare att förändra min undervisning, säger Jonas Nilsson, lärare på Olympiaskolan och initiativtagare till projektet.

På Olympiaskolan vill de utmana eleverna på riktigt, och i samarbete med IT-företaget ATEA utvecklar skolan en digital plattform som gör undervisningen mer verklighetsnära än något annat läromedel tidigare.

– Vi ser verkligen fram emot att se vad det här projektet kan göra för elevernas lärande. Det har potential att modernisera Olympiaskolan till att vara en gymnasieskola i framkant, menar Jerry Ahlström som är rektor på skolan.

Projektet är kopplat till stadens innovationssatsning H22 och skolan hoppas på spridning till fler lärare på den egna skolan, men också andra verksamheter i staden.

För mer information, kontakta:
    Jonas Nilsson, lärare, jonas.nilsson4@helsingborg.se
    Jerry Ahlström, rektor, jerry.ahlstrom@helsingborg.se

Olympiaskolan är en del av Helsingborgs stads skolor, som är det gemensamma namnet på våra drygt 120 kommunala grundskolor, förskolor, särskolor och gymnasieskolor. Här jobbar tusentals medarbetare för att hjälpa vartenda barn att lyckas. Tillsammans skapar vi den bästa skolan för varje barn och elev.