​Förra året blev ett riktigt bra år för besöksnäringen och attraktionerna i Helsingborg. Ett av dessa arrangemang var Sofieros 150-årsfirande i juni. Foto: Niklas Lydeen

2016 blev ett rekordår för destinationen Helsingborg

Förra året blev ett riktigt bra år för besöksnäringen och attraktionerna i Helsingborg. Övernattningarna på hotellen var fler än någonsin tidigare och flera av våra attraktioner slog besökarrekord.

Antal övernattningar ökade under året med 8 procent till 765 285 övernattningar, att jämföra med 728 843 övernattningar 2015. Ökningen är procentuellt större än för Stockholm och Göteborg. De internationella gästnätterna ökade med 12,2 procent. Det kom flest utländska besökare från Tyskland, Danmark, Norge och Storbritannien.

– Det är glädjande att stadens satsningar ger resultat. Besöksnäringen är viktig och skapar välbehövliga jobb i Helsingborg, inte minst för unga och nyanlända eftersom det är en bransch där många får sitt första jobb. Besöksnäringen är en framtidsbransch i Helsingborg med stor potential till fortsatt tillväxt och ännu fler jobb, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson.

Kulturattraktionerna och stora evenemang lockade både många helsingborgare och mer långväga besökare. Dunkers kulturhus hade det bästa året sett till antal besök sedan mätningarna startade. Besöken på Sofiero ökade med 28 procent jämfört med 2015 till 232 385 besök. Besöken på Fredriksdal muséer och trädgårdar ökade med 12,5 procent till 130 500 besök. Särskilt populärt var evenemanget Jul på Fredriksdal med 10 000 fler besök 2016 än 2015. Kärnan hade över 31 000 besök, vilket är en ökning med 15,2 procent jämfört med 2015.

– Andra stora publikmagneter under året var Sofieros 150-årsfirande i juni, det europeiska vandringsevenemanget Eurorando i september, utställningen om Pettson och Findus på Dunkers kulturhus under hösten och handbolls-EM i Helsingborg Arena i december, säger turistchef Emma Håkansson.

Siffrorna är preliminära och kommer från SCB och Tillväxtverket.

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87.
Emma Håkansson, turistchef, 042-10 43 53.
Bibi Hidén, kulturdirektör, 042-10 49 01.
Max Granström, vd på Helsingborgs arena och scen AB, 073-231 57 97.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.