23 procent lägre energianvändning på åtta år

Helsingborgs stad har under flera år satsat på att minska energianvändningen i sina byggnader och lokaler – något som gett resultat. De senaste åtta åren har användningen av el och värme minskat med 23 procent och de senaste femton åren med 41 procent.

Bakom det goda resultatet ligger ett systematiskt arbete som omfattar många olika områden. Det handlar i korthet om tekniska åtgärder vid drift och nybyggnation, men också om utbildning och samarbeten mellan förvaltningar och bolag.

Hårda värden…
Exempel på tekniska åtgärder som sänkt energiförbrukningen är tilläggsisolering och byte av ventilation och belysning i befintliga fastigheter. Mer omfattande åtgärder har också gjorts, till exempel i Helsingborgs ishall. Där har energiförbrukningen minskat till hälften, vilket motsvarar energianvändningen hos 150 villor.

Vid nybyggnation är det möjligt att tänka energismart från början.
– Vårt mål är att bygga lågenergihus, säger Thomas Augustsson, teknisk chef på Kärnfastigheter, stadens fastighetsförvaltning.  – De senaste åren har våra nyproducerade hus byggts för att ha 30-40 procent lägre energianvändning än vad Boverket kräver.

En annan tung byggsten är driften av stadens fastighetsbestånd. Driften sköts av två bolag som utmanats att spara energi genom incitamentavtal. Avtalen går ut på att bolagen får tillbaka pengar om de lyckas minska energianvändningen, medan de får betala om energianvändningen går upp.

…och mjuka
Genomtänkta upphandlingar och beteendeförändring är också viktiga orsaker till det lyckade resultatet. Till exempel har staden ett centralt avtal för ljuskällor, som förstärkts med utbildning av nyckelpersoner som vaktmästare, miljöombud och kökspersonal. Mellan 2011 och 2013 ökade inköpen av andelen energieffektiva lampor från 60 till 75 procent.

– Kunskap gör arbetet roligt och skapar personligt engagemang, säger Anna Jähnke, ordförande i Helsingborgs stads miljönämnd. – En annan viktig faktor är det goda samarbetet mellan Kärnfastigheter och till exempel miljöförvaltningen, upphandlingsenheten, Öresundskraft, driftbolag och inte minst stadens alla arbetsplatser.

Vad händer framöver?
– Resultatet är över förväntan och vi väntar oss inte samma snabba utveckling framöver, men naturligtvis jobbar vi med att minska energianvändningen ytterligare, avslutar Thomas Augustsson, Kärnfastigheter.

Kontaktpersoner:

Thomas Augustsson, teknisk chef Kärnfastigheter