7000 europeiska vandrare till Skåne

Nu är det klart, Svenska Turistföreningen (STF) tillsammans med Skåne står som värd för Europas största vandringsevenemang ‐ Eurorando. Det är European Ramblers’ Association (ERA) med drygt 2,6 miljoner organiserade medlemmar, som ligger bakom detta sociala evenemang. Eurorando startade 2001 och genomförs vart femte år. Den 10‐17 september 2016 väntas mellan 5000 och 7000 deltagare från hela Europa komma till Skåne.

- Det är väldigt kul att vi tillsammans med Skåne fick detta evenemang. STF jobbar ständigt med att stötta utvecklingen av vandringslederna i Sverige och har precis gjort en stor framtidsundersökning som visade att vandring är en av de stora resetrenderna.Men vandring förknippas ofta till fjällen, nu kan vi visa hela Europa att det finns fantastisk vandring även i södra Sverige, säger Sylvia Nylin, vice generalsekreterare STF.

Att ERA valde Skåne bland de sökande destinationerna är bland annat för den varierande terrängen, det rika kulturutbudet samt förmågan att organisera och planera ett evenemang i denna klass. Helsingborg kommer att vara navet i evenemanget, dels på grund av det strategiska läget och de goda övernattningsmöjligheter men även på grund av närheten till Kullaleden som har fått internationell status genom sin certifiering Leading Quality Trail.

- Vi arbetar hela tiden med att få stora evenemang till Skåne och att vi nu får ett där vi både kan visa upp vår fantastiska natur och bredd som evenemangsregion är ett stort plus, säger Pehr Palm, VD på Event in Skåne.

Redan året innan Eurorando går av stapeln kommer Skåne att stå i fokus bland Europas vandrare, då det arrangeras Eurorando walks runt om i Europa genom ERAs medlemsorganisationer. Förra gången vandrade 64 500 personer mot Andalucien där Eurorando hölls 2011.

- Region Skåne har under 2013 påbörjat en satsning på utveckling av Skåneleden med ambitionen att Skåne till år 2020 ska vara en vandringsregion av internationell standard och Eurorando är ett välkommet evenemang som målsnöre, säger Pontus Lindberg, ordförande i regionala tillväxtnämnden.

- Nu startar förberedelsearbetet med att välja ut cirka 50 etapper på bland annat Skåneleden för besökarna att uppleva. Vår förhoppning är att de som kommer hit för detta evenemang skall återvända hit igen, säger Oddvar Fiskesjö, chef Miljöstrategiska enheten Region Skåne.

För mer information kontakta:
Sylvia Nylin, Vice generalsekreterare på STF, sylvia.nylin@stfturist.sesylvia.nylin@stfturist.se, +46 732 74 21 83.
Pehr Palm, VD på Event in Skåne, pehr.palm@skane.compehr.palm@skane.com, +46 768 87 07 46.
Oddvar Fiskesjö, chef på Miljöstrategiska enheten Region Skåne, oddvar.fiskesjo@skane.se, +46 44 309 34 32

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.