A Kick Out of Africa – fotografier av Tine Harden

A Kick Out of Africa – fotografier av Tine Harden

Fotboll engagerar människor i hela världen och skapar känslor som startar krig, bygger
upp religioner och fyller människor med glädje och entusiasm. Fotboll engagerar på VM-nivå likväl som i flicklaget i division fem.
Fotoutställningen A Kick Out of Africa av danska fotografen Tine Harden är en global inblick i fotbollens värld. Utställningen visas på Dunkers kulturhus.

A kick out of Africa pågår 28 september 2013–16 februari 2014 med vernissage fredag 27 september 18:00–20:00. Danmarks ambassadör i Sverige Kirsten Malling Biering och sportjournalist Marjan Svab inviger utställningen.

Fotografierna i utställningen är den danska fotografen Tine Hardens kärleksförklaring till den afrikanska kontinenten och i synnerhet det afrikanska folket. Med kvinnlig blick har hon ohämmat skildrat en mansdominerad värld och valt ut de delar hon älskar. Vad vi får är ett sportreportage som är en hyllning till allt som skildras och som visar att förutsättningar är lokala men drömmen och
passionen är global. Utställningen är en berättelse om passionen till fotboll, en passion som Tine Harden delar med afrikaner både på landsbygden, i tätorternas kåkstäder och långt ut på savannen. Tine Harden har rest från Egypten i norr till Sydafrika i söder och från Kenya i öst till Sierra Leone i
väster. Genom sina fotbollsbilder ger Tine Harden en bild av Afrika som inte bara visar fattigdom, sjukdom, korruption eller konflikthärdar. Hennes fotografiska resa berättar på ett nästan antropologiskt vis om ett Afrika fyllt med livsglädje, fantasi, stolthet och vilja. Tine Harden besöker också stamfolk
som Massajerna i Kenya och Himba-folket i Namibia.

ska få en upplevelsekick av Tine Hardens bilder. Genom att dokumentera alla från professionella elitidrottares omklädningsrum till nöjesspelandes massajer och manliga fans i kvinnokläder har Tine Harden lyckats skildra det som får alla att börja med fotboll men som lätt glöms bort när resultat ska presteras och presenteras på sportsidorna, nämligen glädjen och kreativiteten.

Utställningen A Kick Out of Africa består av 51 stora fotografier i färg och 88 projicerade fotografier indelade i 13 teman, som till exempel ”träning”, ”fotbollsskola”, ”kamp” och ”publik”. Besökaren leds in i utställningen genom en smal passage som påminner om fotbollsspelarnas ingång till en fotbollsstadion. Passagen är orangemålad där färgen symboliserar Afrikas jord. Utställningen visar också en intervjufilm där Tine Harden berättar om sina resor åren 2007-2010. Nanna Schmelling är curator för utställningen.

I anslutning till A Kick Out of Africa, som en fristående del visas filmen; Zidane, - A 21st
Century Portrait, a portrait on film of Zinedine Zidane, one of the greatest players in the history of soccers
, i 81 m2. Den är gjord av Philippe Parreno och Douglas Gordon (Anna Lena Films). Filmen är en konstnärlig dokumentär som fokuserar enbart på Zidane under matchen i spanska ligan när Real Madrid möter Villarreal 2005. Den är filmad i realtid med 17 synkroniserade kameror.

Andra arrangemang i samband med A Kick Out of Africa:

Lördag 5 oktober (Familjelördag).Kolla in vår fotbollsutställning! Här är foto med kraft, lust och lek! I utställningen A Kick Out of Africa

Lördag 12 oktober (Familjelördag).Vi pratar sport genom tiderna och kollar historiska sportprylar i vår
lokalhistoriska utställning På gränsen.

1-2 november. Mångkulturhelg där Tine Harden medverkar.

Tine Harden har varit fotograf på Politiken 1985-2004 och har sedan dess arbetat som
freelance. Hon har vunnit flera priser och utmärkelse, t.ex. i ”Årets Pressefoto” 1992 – 2005, Fuji Award 1995, 1996 och 2004, Ernest Haas Award, USA, 1997, World Press Photo 1999 och varit vinnare av ”En dag i Danmark” 2006. Hon har ställt ut sina fotografier i Danmark, New York, Brasilien, Skottland och Köln

Hon har varit kunglig hovfotograf åt både H.K.H Drottning Margrethe och vid H.K.H. Marys bröllop samt har haft specialuppdrag som t.ex. nydanska kvinnor och män, barnarbete och barn i Afrika, samt gett ut en rad böcker.

Utställningsproducent: Lena Wilhelmsson,  042-10 75 75 eller lena.wilhelmsson@helsingborg.se

Presskontakt: Sophie Giescke Linné 0703-28 11 55
eller sophie.linne@helsingborg.se
För pressbilder se följande länk (ange fotograf): http://www.flickr.com/photos/dunkerskulturhus/sets/72157635371268817/

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.