Årets rosdagar på Fredriksdal pressvisas

Fredriksdals museer och trädgårdar säger det med rosor. Blomman, som vi älskar att älska, hyllas i dagarna två helgen den juni 29-30 juni. Då är det åter dags för Rosdagar med rosor i alla former och färger, kunskap, inspiration, smak och dofter.

Pressvisning: torsdag 27 juni kl 11:00 i Rosariet, Fredriksdals museer och trädgårdar kontaktperson Cecilia Wingård tel. 0706-639 30 35 cecilia.wingard@helsingborg.se

Sista helgen i juni står rosorna i rampljuset på Fredriksdal museer och trädgårdar. Besökarna på årets Rosdagar erbjuds guidade vandringar, scenprogram, utställningar, idéträdgårdar, rosinspirerande kaféer, rådgivning och allt som hör rosor till.

Under arrangemanget finns möjlighet att lyssna till och få rådgivning av några av Sveriges främsta rosexperter och inspiratörer, bland andra a Lars-Åke Gustavsson, Maria Nyman – Nilsson, Mischa Billing och Rolf Engström. I herrgården visas utställningen ’Rosen som motiv’ med föremål, mode, konst och möbler med rosor. Dessutom tar Mischa Billing  med besökarna på en vandring i rosens doft. Utanför herrgården kommer det att finnas en idéträdgård i modernare snitt av Pia Edén, Ludvigsdal. Och naturligtvis blir det försäljning av rosor och annat som hör rosor till.

Nytt för i år är att Fredriksdal blir navet till den nya ”Rosrundan” som startar söndagen 30 juni i nordvästra Skåne. Under Rosdagarna skapas en inspirationsträdgård och en samlingsutställning där de öppna Rosträdgårdarna presenteras. Leaderprojektet Skåne Nordväst Din Trädgård har även fört samman några av nordvästra Skånes trädgårdsföretag som kommer att göra en spännande utställning på Fredriksdal om "Rosens Historia" med bilder av fotograf Annika Christensson.

Under Rosdagarna kommer utmärkelsen ’Rosenkransen’ att delas ut. Priset som är instiftat av Fredriksdals museer och trädgårdar går till en hängiven, passionerad och kunnig rospersonlighet. Årets pristagare kommer att tillkännages på scen lördagen den 29 juni kl. 14.

Vad: Rosdagar på Fredriksdal
När:  29-30 juni kl 10-18
Entré: 120 kr (fri entré med Kulturkortet.)

Rosor på Fredriksdal
På Fredriksdal finns en av Sveriges mest omfattande rosensamIingar. Rosenträdgården på Fredriksdal är en oas, där man kan njuta av rosornas doft och skönhet under blomning, och av olika nypons form och färg under hösten. I Rosariet växer över 500 olika sorters rosor, varav de flesta är gammaldags sorter som tagits i odling eller uppstått före år 1920. De allra äldsta odlades redan för 2000 år sedan.
Rosariet består av två delar. Den södra delen är indelad i fyra rum, det vita, rosa, röda och orangegula rummet. Rosorna är samplanterade med olika perenner. Den norra delen nylades 2006. Målsättningen är att visa kulturrosornas historia och bevara gamla och odlingsvärda rosor för framtiden.

För uppdaterat program och pressbilder vänligen se www.fredriksdal.se

För ytterligare information och frågor vänligen kontakta:Cecilia Wingård, projektledare Fredriksdal museer och trädgårdar
Tel. 0706-639 30 35 E-post. cecilia.wingard@helsingborg.se

Fullständigt program under rosdagarna
Vandringar lördag 29 juni
11.00 Lars-Åke Gustavsson ’Rospersonligheter jag mött’.
11.30 Mischa Billing och Maria Nyman – Nilsson ’I rosens doft’.
12.00 Britt-Inger Rehn ’En historisk rosvandring’
12.30 Cecilia Wingård ’Min första bröllopsresa’
13.00 Rolf Engström ’Grävt, klippt och matat’.
14.30 Mischa Billing och Maria Nyman – Nilsson ’I rosens doft’.
15.00 Britt-Inger Rehn ’En historisk rosvandring’
15.30 Lars-Åke Gustavsson ’Rospersonligheter jag mött’.
16.00 Rolf Engström ’Grävt, klippt och matat’.
16.30 Cecilia Wingård ’Min första bröllopsresa’.

Scenprogram lördag 29 juni
11.15 Eva Hansson berättar om Rosrundan i Nordvästra Skåne.
11.45 Pias Edén från Ludvigsdals Gård berättar om sin patenterade uppfinning.
12.15 Krister Cedergren ’Aj den sticks!’
12.45 Lars-Gunnar Lindberg ’Sydrosen i mitt hjärta’.
13.15 Trädgårdsakademin presenterar kurser och utbildningar.
13.45 Eva Hansson om Rosrundan i Nordvästra Skåne.
14.00 Årets Rosenkransvinnare presenteras av Lars-Åke Gustavsson.
14.45 Patricia från Blomstergalleriet i Vellinge binder en bukett av rosor.
15.15 Växtdoktor Anneli Anderberg ’Odjur jag mött’.
15.30 Dagens vackraste ros. Vinnare i omröstningen presenteras.
15.35 Flora Linnea berättar om sin rosenodling i Helsingborg.