Alla Helsingborgs föreningar är välkomna till konferens!

Den 19 september smäller det. Då träffas för tredje året företrädare för Helsingborgs många föreningar och representanter från Helsingborgs stad. Föreningarna själva har tagit fram programmet tillsammans med staden.

Staden och samtliga föreningar i Helsingborg som vill vara med har slutit en överenskommelse om att öka samverkan sinsemellan, den kallas för Lokala överenskommelsen. Överenskommelsen utgör ramen för årets konferens där många deltagande att vänta, för inbjudan gäller samtliga föreningar i staden, från kolonistugeföreningar till schacklubbar.

- Alla föreningar som vill vara med är välkomna! Både staden och föreningarna har ett gemensamt intresse i samhällsengagemang från den enskilde invånaren. Tillsammans kan vi trolla fram nya lösningar” Säger Dimitrij Aleshkov, Tekniska föreningen i Hälsingborg och del av styrgruppen till Lokala överenskommelsen.

- Föreningarna är själva med och har arrangerat programmet och står som inbjudare tillsammans med staden, säger volontärsamordnare Semra Redzepagic.

Det blir en eftermiddag med föreläsningar, samtal, diskussioner och möten mellan föreningar och med politiker från staden. Konferensen blir en mix av fysiskt och digitalt deltagande så att så många som möjligt kan vara med.

Media är varmt välkomna att ta del av hela eller delar av konferensen!

Föreningskonferens Lokala överenskommelsen Helsingborg 19/9 klockan 13-17.

Moderator är Pia-Lotta Bylund - ideellt engagerad, författare och projektledare som tror på kraften i möten mellan människor.

13.00 – Välkomna, presentation av ny styrgrupp, signeringscermoni för anslutna föreningar samt korta blänkare om vad som är på gång i stan så som H22, föreningsfonden, "En väg in" och möjligheter att annonsera efter volontärer.

13.30 – Föreläsning med Pelle Åberg - Det starka medborgerliga engagemanget? Ideellt arbete i Sverige igår och idag

”I vilken utsträckning arbetar människor ideellt i Sverige och görs det lika mycket idag som tidigare? Detta kommer att diskuteras utifrån aktuell forskning och även vilka det är som är engagerade och hur, var och varför.”

14.00 - Panelsamtal med Friluftsfrämjandet, Fontänhuset, Team Four Quarter och Pelle Åberg

15.00 - Hållbart Helsingborg – En plats i mellanrummet där vi genom mod och tillit skapar tillsammans, bygger kunskap och lär av varandra för ett mer hållbart Helsingborg.

Lyssna mer om hur du och din förening kan vara med när vi testtänker och testgör tillsammans med andra organisationer, offentliga verksamheter och företag, och vilka samhällsutmaningar vi gemensamt tagit oss an. www.hallbarthelsingborg.se

15.30 - Panelsamtal med styrgruppen för lokala överenskommelsen och politiker från Helsingborg, gruppdiskussioner

16.30 - Blickar framåt och avslutar

Pelle Åberg är docent i statsvetenskap för Centrum för civilsamhällesforskning (CCF) på Ersta Sköndal Bräcke högskola.

PS Föreningar som vill delta kan anmäla sig på lok@helsingborg.se eller höra av sig till kontaktcenter i Helsingborg. DS

Mikael Ottebrant, volontärsamordnare: 042- 10 58 54 eller lok@helsingborg.se

Semra Redzepagic, volontärsamordnare: 042-10 36 91 eller lok@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.