Anders Landsbo ny projektledare för H+

Erfaren projektledare snart vid rodret för Helsingborgs två största stadsförnyelseprojekt.

När Anders Landsbo (född 1957) i januari tar över projektledarrollen för H+ har han 28 års yrkeserfarenhet från projektledning inom byggnation. Som gruppchef och senior projektledare vid teknikkonsultföretaget SWECO Management AB, är Anders nuvarande huvuduppdrag stadsförnyelseprojektet DrottningH. I fortsättningen kommer Anders att verka som projektledare för de båda initiativen, med Helsingborgs stad som uppdragsgivare.

– DrottningH är ett stort och förtroendefullt uppdrag. Jag ser fram emot att få arbeta med ett till och är förvissad om att här finns stora möjligheter att korsbefrukta båda initiativ. Båda har som målsättning att skapa nya och attraktiva miljöer för helsingborgare, inflyttare och företag. Vägen till H+ blir allt mer konkret och här hoppas jag använda mina och medarbetarnas färdigheter till det yttersta, säger Anders Landsbo.

Anders har tidigare arbetat som projektledare vid ett antal bygg- och konsultföretag och även varit beställarrepresentant vid en rad organisationer och företag med byggnation och fastighetsutveckling i centrum. Många av dem kommunala. I botten civilingenjör (LTH) har Anders utvecklat sina färdigheter med en rad kurser inom byggnation, juridik och ledarskap.

Johan Brantmark, den nuvarande projektchefen sedan 2009, går till Trafikverket och "Förbifart Stockholm" som projektledare.

– Självklart är jag mycket glad och stolt över förtroendet av Trafikverket att få vara med och leda Sveriges största infrastrukturprojekt. Tiden i Helsingborg betyder mycket för mig och jag kommer ha stor nytta av dessa år i min kommande tjänst. Jag är glad över att jag får en så kompetent och drivande efterträdare som Anders Landsbo. Det säkerställer fortsatt högt tempo i H+ projektet, säger Johan Brantmark.

Om H+ och DrottningH
H+ är ett stadsförnyelseprojekt i Helsingborg som syftar till att staden ska växa med fler människor, fler företag och nya kvaliteter. Detta genom att utveckla och integrera en helt ny stadsdel i södra Helsingborg av Ystads storlek. Planeringshorisonten för H+ sträcker sig till 2035.

DrottningH är samlingsnamnet på en omfattande förnyelse av området Drottninghög i Helsingborg. Målet är att omvandla det i många avseenden slitna miljonprogramsområdet till en attraktiv plats för såväl boende, inflyttare som företag. Det nya Drottninghög har en 20-årig planeringshorisont.

Mer information:

www.hplus.helsingborg.se