Om var tionde helsingborgare använder appen GoLow kan vi tillsammans spara 36 000 ton koldioxid årligen.

App hjälper invånare och staden att minska klimatavtrycket

Nu lanserar vi en app för invånare som vill minska sitt klimatavtryck och utmana vännerna. Användaren får tips på förändringar i vardagen och bidrar samtidigt med data till stadens klimatarbete. Om var tionde helsingborgare använder appen kan vi tillsammans spara 36 000 ton koldioxid årligen.

Som en av landets miljöbästa kommuner erbjuder nu Helsingborgs stad en klimatapp för invånarna, genom ett samarbete med företaget GoLow. Användaren testar med appens hjälp sitt klimatavtryck och får förslag på förändringar och utmaningar i vardagen. Helsingborgaren kan även utmana vänner och grannar att göra klimatsmartare val. Appen är gratis för invånaren.

Genom samarbetet med GoLow får staden tillgång till insamlad data om användarnas val och förändringar på områdena mat, boende, resande och konsumtion. Den data som appen generar är anonym och visar på vilka områden invånarna gör klimatpositiva livsstilsförändringar, men också där de har mest utmaningar.

- Datan kan bli underlag för effektiva åtgärder som minskar klimatutsläppen i Helsingborg. Vi kan lära oss mycket om vilka förändringar invånarna vill göra och var det behövs stöd, säger Karolina Nilsen, koordinator Klimatavtal i Helsingborg.

Företaget GoLow har samarbetat med IVL Svenska Miljöinstitutet för att ta fram en lösning som riktar sig direkt till kommuner, regioner och städer.

- Med rätt verktyg kan alla göra en positiv skillnad för klimatet. Våra väl beprövade och uppskattade digitala verktyg har redan gjort stor skillnad med över 35 000 nedladdningar i EU och USA och mer än 300 000 genomförda klimatutmaningar på kort tid. En genomsnittlig användare minskar sitt klimatavtryck med mer än 30 %, redan det första året säger Peter Holmgrene, grundare GoLow.

Detta betyder att om var tionde helsingborgare minskar sitt klimatavtryck som en genomsnittlig användare sparas 36 000 ton koldioxid under ett år.

Appen GoLow är ett verktyg inom Klimatavtal i Helsingborg, som är ett samarbete mellan staden, företag, föreningar och invånare i Helsingborg. Syftet med samarbetet är att minska klimatutsläppen och att nå stadens ambitioner i klimat- och energiplanen.

Läs mer om appen GoLow på Green Change Hbg/Bli hållbaroch om Klimatavtal i Helsingborg på Green Change Hbg/Klimatavtal

För mer information:
    Karolina Nilsen, koordinator Klimatavtal i Helsingborg, 0732 315112, Karolina.Nilsen@helsingborg.se

Peter Holmgrene, grundare GoLow, 070 3951571, peter.holmgrene@golow.eu