Arbetslösa ungdomar från Liverpool besöker STARK

Arbetslösa ungdomar från Liverpool besöker STARK

Den här veckan är en grupp arbetslösa ungdomar från Liverpool på besök i Helsingborg för att träffa svenska arbetslösa ungdomar i det EU-finansierade arbetsmarknadsprojektet STARK. Ungdomarna från Liverpool deltar i ett projekt som räddningstjänsten i Liverpool driver. På programmet under utbytet står bland annat gemensamma brandövningar, teambuilding och workshops.

På kvällen den 22 april anlände tolv ungdomar i åldern 16-25 år och deras fyra ledare till Helsingborg. De kommer från Merseyside Fire & Rescue Service and the Prince´s Trust Program.

– Tjänstemän från Helsingborg och Liverpool har tidigare träffats i Liverpool. Nu får våra ungdomar i projektet en möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter. Syftet med besöket är att lära av varandra och se om vi kan hitta gemensamma nämnare utifrån de behov ungdomarna ser, säger Annica Kurtsson, projektledare för STARK.

STARK är ett arbetsmarknadsprojekt för ungdomar i åldern 16-29 år som finansieras av Europeiska socialfonden. I projektet samverkar utvecklingsnämndens förvaltning och Helsingborgs brandförsvar med kommunerna Bjuv, Höganäs, Landskrona samt Arbetsförmedlingen, Nyföretagarcentrum och CSR Syd.

Räddningstjänsten i Liverpool har ett väl uppbyggt engagemang för ungdomar och driver ett flertal ungdomsprojekt. Deras erfarenheter blir värdefulla för STARK att ta del av.

Tisdagen den 23 april välkomnas gästerna från Liverpool av räddningschef Jörgen Hallberg i Rådhuset klockan 09:00. Därefter blir det information om Europa Direkt-kontoret samt lite fakta om Helsingborg och dess historia. Sedan följer ett späckat program med teambuilding, workshops och Open Space.

Finalen på besöket blir en gemensam brandövning på Brandorama torsdagen den 25 april klockan 13:30. Program bifogas.

För mer information om programmet och för att träffa ungdomar och ledare:

Kontakta Annica Kurtsson, Direkt 042-10 53 83 Mobil 0732-31 53 83, annica.kurtsson@helsingborg.se

PROGRAM för utbytet med Liverpool 22 april-26 april

Tisdag 23 april

Rådhuset
09:00. Välkommen till Helsingborg. Jörgen Hallberg, räddningschef

09:10. Workshop med Erik Larsson från Europa Direkt-kontoret.

10:30. Historiska platser och fakta. Birgitta Eskilsson, Helsingborgs stad.

12:15. Lunch, Olympiaskolan.

13:00. Promenad till ”Grytan” för teambuilding och utomhusaktiviteter.

16:00 Pizza time på Restaurang Bomb.

Onsdag 24 april

Transport till Kompetenscenter Norrehed
09:00. Workshops. Fördomar om typiskt engelskt, typiskt svenskt

10:15 Kaffepaus