Auktorisation inför kundvalet i SFI

Den 1 januari 2012 inför Helsingborgs stad kundval inom svenskundervisningen för invandrare, SFI, och svenska som andra språk, SAS. Beslutet berör cirka 800 studerande. Från och med i höst kan utbildningsanordnare ansöka om auktorisation för att vara med i kundvalssystemet.

Nu börjar det bli klart hur detta ska utformas och vad som krävs av utbildningsanordnarna för att de ska bli godkända (auktoriserade). Både externa företag och kommunens egen utförare Komvux Kärnan måste gå igenom denna process.

Den 25 augusti bjöd utvecklingsnämndens förvaltning in utbildningsanordnare till en första information om hur det går till att söka auktorisation och vilka villkor som kommer att gälla.

Utbildningsföretagen fick veta att de kan söka auktorisation när som helst under året. Auktorisationen börjar gälla kvartalet efter det att ansökan beviljats och utbildningen ska genomföras i Helsingborg. Sedan bestämmer de SFI- studerande genom sitt val vilka som ska få uppdraget att undervisa dem. Även de som redan nu studerar på SFI eller SAS ska välja.

Flexibelt och individuellt
Bakgrunden är ett enigt beslut i utvecklingsnämnden den 26 maj 2011. Det är i sin tur en följd av stadens målprogram, där en av punkterna handlar om att införa en kundvalsmodell för SFI.

Idag kan eleverna i svenskundervisningen inte välja vilken skola de ska gå på utan de placeras utifrån sin bakgrund och sina kunskaper hos någon av de tre utbildningsanordnare som förvaltningen upphandlat. Undervisningen sköts av två externa utbildningsanordnare samt stadens egen utförare, Komvux Kärnan.

Birgitta Randås, vik. programområdesutvecklare för vuxenutbildningen, arbetar med förberedelserna för auktorisationen.

Tanken med kundvalssystemet är att de studerande ska kunna kombinera studierna i svenska med arbete, praktik, utbildning eller annat. Vi vill att utbildningarna ska utformas så flexibelt som möjligt så att eleverna snabbt lär sig svenska och kommer ut på arbetsmarknaden, säger Birgitta Randås som gärna tar emot synpunkter från utbildningsanordnarna.

Den 22 september blir det ett nytt informationsmöte för utbildarna Därefter kommer auktorisationskraven att spikas definitivt och ansökningar kan lämnas in.  I oktober- november ska det vara klart vilka utbildningsanordnare som kommer med i den första omgången.

För ytterligare information, kontakta Birgitta Randås, vik. programområdesutvecklare på utvecklingsnämndens förvaltning, tel 042 – 10 73 61 eller förvaltningschef Bengt Avedal, 042-10 54 16