​Avtal gällande Valltorp sägs upp i förtid

Vård- och omsorgsnämnden har beslutat att i förtid säga upp avtalet med Attendo Sverige AB gällande driften av vårdboendet Valltorp. Vård- och omsorgsförvaltningen tar över driften från och med den 3 februari 2020.

Attendo driver Valltorp på uppdrag av vård- och omsorgsnämnden sedan den 1 december 2016. Avtalet löper till och med den 30 november 2021 och kan förlängas med två år. Nu har vård- och omsorgsnämnden istället beslutat att avtalet ska sägas upp i förtid. Beslutet innebär att driften övergår till kommunen från och med den 3 februari 2020.

- Mitt uppdrag blir nu att se till att genomföra denna verksamhetsövergång så bra som möjligt – både för de boende och för medarbetarna, säger Annika Andersson, omsorgsdirektör på vård-och omsorgsförvaltningen.

Vård- och omsorgsförvaltningens strävan är att en övergång ska påverka verksamheten och de boende så lite som möjligt. Medarbetare kommer att erbjudas att få följa med över till kommunen, men det är personen själv som avgör hur hen väljer att göra, precis som vid alla verksamhetsövergångar.

- Nu har vi några månader på oss att ro detta i land. En verksamhetsövergång är både omfattande och tidskrävande men vi ska göra vårt allra bästa för att övergången ska ske på ett så kvalitetssäkert sätt som möjligt och att de boende känner sig trygga i processen, säger Annika Andersson.

Annika Andersson, omsorgsdirektör, vård- och omsorgsförvaltningen
E-post: annika.andersson7@helsingborg.se

Sofia Sandberg, kommunikatör, vård- och omsorgsförvaltningen
E-post: sofia.sandberg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.