För att möjliggöra för fler barnfamiljer att stanna kvar i, och flytta till, Helsingborg har nu kommunfullmäktige fattat beslut om att sälja mark för 38 småhus i Allerum.

Beslut om nya villatomter i Allerum

Efterfrågan på villor är stor i Helsingborg. Kommunfullmäktige har därför beslutat att sälja tomter för 38 småhus i Allerum. – Många barnfamiljer vill bo i villa och vi har ett tydligt mål om att öka antalet småhus i Helsingborg, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande.

Helsingborg är en stad som växer. Förra året passerade antalet invånare 150 000 och stadens satsning på livskvalitet och dess geografiska läge gör den attraktiv som bostadsort. Inte minst för barnfamiljer.

Men utbudet av villor och andra småhus matchar inte efterfrågan, vilket gjort att de haft svårt att hitta bostad i Helsingborg och i vissa fall sökt sig utanför kommunens gränser.

– Det är viktigt att Helsingborg kan erbjuda attraktiva boendemöjligheter som är anpassade för olika stadier i livet och bostadskarriären. Jag ser med oro på att barnfamiljer haft svårt att hitta en bostad i staden, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och fortsätter:

– Vi har satt upp ett tydligt mål om att öka antalet småhus i Helsingborg och det är därför glädjande att vi nu kan erbjuda 38 tomter i ett väldigt attraktivt läge.

Utöver tomterna i Allerum så har staden flera större projekt planerade där småhus är en central del av stadsbilden. Inte minst i Östra Ramlösa som med sitt fokus på hållbarhet ska bli Sveriges bästa stadsdel för barnfamiljer. Det möjliggörs för 3 000 bostäder i stadsdelen varav ett stort antal villor och småhus.

– Detta är ett viktigt steg i att långsiktigt säkra byggandet av småhus, radhus och villor i Helsingborg. Vi behöver möta invånarnas önskan om att äga sitt boende. Nu signalerar vi tydligt från stadens sida att vi ser barnfamiljernas behov och att vi kommer att prioritera byggandet av villor och småhus framöver, säger Christian Orsing.

Fakta: Planerna i Allerum

• Tomterna i Allerum kommer att släppas i två omgångar där 18 tomter kommer att finnas tillgängliga via den kommunala tomtkön under våren 2023 för tillträde till sommaren och resterande 20 tomter preliminärt under våren 2024.
  • Tomterna är 500 – 1 040 kvadratmeter stora och priset kommer vara som lägst 904 000 kronor för de minsta tomterna.
  • Utöver småhus planeras även för bland annat radhus, flerbostadshus samt eventuellt förskola i området.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.