Björn Strid och Anette Olzon inviger Helsingborg Arena på hemmaplan

Björn Strid och Anette Olzon inviger Helsingborg Arena på hemmaplan

Foto: Per Sjöborg
Pressmeddelande från Helsingborg Arena 15 nov

Helsingborg Arena invigs den 30 november med en magnifik gala. Nu kan vi stolt presentera ännu två tunga namn, två av Helsingborg största musikprofiler till det redan tidigare starka artistuppbådet.

Björn Strid och David Andersson, sångare och gitarrist från det världskända, Helsingborg-bördiga metalbandet Soilwork kommer att delta på invigningen av Helsingborg Arena, Soilwork som precis har färdigställt sin nya skiva, som kommer att vara ett dubbelalbum med titeln "The Living Infinite", som släpps i mars. David och Björn spelar även i det hyllade classic rock bandet The Night Flight Orchestra tillsammans.

-       Vi är väldigt exalterade över att dela scen med så fantastiska artister, som spänner över väldigt många genrer. Vi kommer bjuda på unika tappningar av både Soilwork och The Night Flight Orchestra latar, på invigningen, säger Björn Strid.

Anette Olzon har under de senaste åren turnerat världen runt som sångare i Nightwish.

-       När jag blev tillfrågad att vara med på invigningen blev jag så glad och stolt och desto ledsnare blev jag när det krockade med min och Nightwish Sydamerika-turné. När nu jag och Nightwish gick skilda vägar öppnades så fönstret att delta igen och jag är så glad att jag nu får stå på Arenan framför alla kära Helsingborgare. Och för första gången kommer jag att sjunga mina egna sololåtar som aldrig framförts tidigare så det blir en speciell kväll för mig på alla sätt, säger Anette Olzon

Än finns det biljetter kvar till invigningen. Biljetter köps via ticnet.se

Helsingborg Arena började byggas 2009 och är stadens nya huvudarena för inomhusidrott, konserter, mässor, möten och andra typer av evenemang. Läget och arenans multifunktionalitet har bäddat för en ny mötesplats för stadens invånare och tillresta gäster. Arenan rymmer upp till 5 500 personer.

Sedan tidigare är det klart att galan kommer att ledas av två av Sveriges största tv-personligheter; Tina Nordström och Peter Settman. Klara för invigningsgalan är även The Sounds, Veronica Maggio, Robert Wells, Sanne Salomonsen, Eric Saade, Sarah Dawn Finer, Burnt Out Punks, Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av dirigent Christoffer Nobin. Till ackompanjemanget bidrar också Helsingborgs egen månghövdade konserthuskör.

För mer information se www.hbgarena.se. Biljetterna säljs via ticnet.se.

Mer information:
Peter Jägerhult