Bussvisionen i Helsingborg – konferens om att fördubbla resandet på 10 år

Imorgon, torsdag den 27 maj, samlas politiker och tjänstemän som arbetar med Bussvision Helsingborg, på Marina Plaza. Tillsammans med ca 100 forskare, konsulter, andra kommuner och trafikhuvudmän, handelsföreträdare ska man diskutera hur det  fortsatta arbetet med att öka resandet i stadstrafiken ska drivas.

Bussvision Helsingborg, ett pilotprojekt inom branschens nationella fördubblingsprojekt (www.fordubbling.se), är ett unikt samarbete mellan Helsingborgs stad,
operatören Arriva Sverige AB och trafikhuvudmannen Skånetrafiken. Samarbetet etablerades 2004 med målet att fördubbla resandet till 2014.

Nu har projektet nått halvtid och resandeutvecklingen är i det närmaste också halvvägs i mål, men det innebär inte att projektet i praktiken kommer att lyckas utan
nya satsningar. De första fem åren har bara visat att det är möjligt att åstadkomma något, som många för fem år sedan ansåg vara omöjligt.

För ytterligare information:

Ole Andersson, stadsträdgårdsmästare, stadsbyggnadsförvaltningen, tel 042-107854.

Martin Wester, trafikplanerare, stadsbyggnadsförvaltningen, tel 042-105278.

Jan-Erik Lång, trafikdirektör, tel 042-1078940.

Program 27 maj

Vision Helsingborg