Dags att nominera Helsingborgs miljöhjältar

Vet du någon som har gjort något bra för miljön? Då ska du nominera honom eller henne till Helsingborgs miljöpris eller till Helsingborgs miljöpris för barn och unga. Prissummorna är på vardera 25 000 kronor.

Genom miljöpriserna vill kommunfullmäktige i Helsingborg uppmärksamma och stimulera ett ökat miljöengagemang bland stadens invånare, organisationer och företag. Miljöpriset delas ut till en eller flera enskilda personer som bor i kommunen, eller organisationer och företag som har sin verksamhet knuten till Helsingborg. Miljöpriset för barn och unga delas ut till en eller flera personer som är mellan 7-18 år och bor i kommunen. Prissummorna är vardera 25 000 kronor. Miljönämnden har beredningsansvaret för båda miljöpriserna och beslutar vem eller vilka som får priserna.

-Vi är mycket stolta över att uppmärksamma de som aktivt engagerar sig och verkar för en bättre miljö, både företag och organisationer men också våra yngre medborgare. Det är ytterst betydelsefullt att dagens ungdomar utvecklar kreativa idéer för miljön och framtidens skull, säger Anna Jähnke (M),
ordförande vid miljönämnden i Helsingborgs stad.

Förra årets miljöhjältar

Helsingborgs miljöpris 2012 gick till Långeberga företagsgrupp som under flera år arbetat för att minska mängden matavfall i deras område. Matavfallet blir sedan drivmedel till stadens biogasbussar.

Miljöpriset till barn och unga gick till årskurs 2 på Campeons frigymnasium. De prisades för sitt arbete med att sprida kunskapen om en hållbar framtid till kommunens invånare, bland annat genom att presentera hållbara lösningar för Ikea, undervisa skolungdomar om hållbar utveckling och en plan om ett miljökort kopplat till Helsingborgs turism.

Har du förslag på pristagare?

Då skriver du en kort motivering om varför just den här personen ska få något av miljöpriserna och skickar detta till miljöförvaltningen. Bifoga även kontaktuppgifter till den nominerade. Informationen ska ha kommit in senast den 24 april 2013.

Skicka nomineringen till Miljönämnden, 251 89 Helsingborg eller via e-post: miljoforvaltningen@helsingborg.se. Information om miljöpriserna finns också på stadens webbplats: www.helsingborg.se/miljopris

För mer information, kontakta gärna:

Camilla Alfredsson, chef för miljöstrategiska avdelningen, 042-10 50 48, camilla.alfredsson@helsingborg.se

Anna Jähnke, ordförande i miljönämnden, 073-231 12 93, anna.jahnke@helsingborg.se